Här är kedjorna som är bäst på kundservice

Report this content

The Body Shop har handelns bästa kundmöte. Det visar Daymakerindex 2018 där kundbemötandet i 103 kedjor i femton branscher har undersökts.

– The Body Shop har tagit ett rejält kliv upp på listan. Från 14:e plats i fjol till förstaplatsen i årets mätning, säger Robert Eriksson, vd för Daymaker.

The Body Shop, Euronics och Colorama tar pallplatserna i årets upplaga av Daymakerindex Butik. Det är nionde året som Daymaker tar pulsen på kundmötet i den svenska detaljhandeln.

Daymakerindex Butik 2018 visar att butikerna har blivit ytterligare något sämre på att förklara fördelar/nytta, erbjuda kunden att prova/testa och hjälpa kunden till ett köpbeslut jämfört med föregående år.

– Det är anmärkningsvärt. Försäljningen i den fysiska handeln minskar och det är förvånansvärt att kedjorna fortsätter att tappa bort möjligheterna som faktiskt bjuds, säger Robert Eriksson.

E-handeln växer men står för bara nio procent av den totala detaljhandelsförsäljningen.

– Digitaliseringen förändrar kundbeteendet, men det betyder inte att kedjorna kan sluta att utveckla butikskanalen. Kundmötet i butik är fortfarande trots allt den viktigaste kanalen – lyckas man inte där lämnar man fältet öppet för konkurrenterna. Kedjornas beslutsfattare måste kunna fokusera både på framtiden och de möjligheter som finns i dag, säger Robert Eriksson.

Bokhandeln, sport- och fritidshandeln och optikhandeln får bäst betyg av de 15 branscher som ingår i Daymakerindex Butik 2018. Tre branscher som är digitalt mogna och där kundmötet har blivit allt viktigare.

– Vi ser att de kedjor som satsar på kundmötet, i alla kanaler, ökar lojaliteten bland konsumenterna och därmed även försäljningen och lönsamheten, säger Robert Eriksson.

Bäst på kundmötet

14. Bensin/Biltillbehör: 55,5%

15. Varuhus: 38,4%

Så gjordes Daymakerindex Butik 2018

• Daymaker har i denna undersökning arbetat med mystery shopping, vilket innebär att butikerna har fått besök av mystery shoppers.
  • Mystery shoppers har utifrån fördefinierade frågor och svarsalternativ fått återge sina upplevelser av kundbemötandet.
  • Undersökningen baseras på 515 observationer fördelade på 103 kedjor verksamma i 15 olika branscher. Fem observationer har utförts per kedja.
  • Resultaten anges i procent av maxpoäng, det vill säga högsta möjliga måluppfyllelse.
  • Observationerna genomfördes under perioden 24 januari till 24 mars 2018.

Kontakt och mer information:

För mer information om undersökningen kontakta

Robert Eriksson, vd Daymaker AB

070-590 90 55 / robert.eriksson@daymaker.se

Pressbilder: daymaker.se

Om Daymaker

Daymaker är experter på kundmötet. Vi hjälper företag och organisationer att mäta, analysera och förändra för att förbättra sitt kundbemötande i olika kanaler. Daymaker grundades 2004 och genomför undersökningar och rådgivning i hela Europa. Flera olika Daymakerindex har utvecklats för att ta pulsen på kundmötet. För mer information besök daymaker.se

Taggar:

Snabbfakta