Här är kedjorna som är bäst på kundservice

The Body Shop har handelns bästa kundmöte. Det visar Daymakerindex 2018 där kundbemötandet i 103 kedjor i femton branscher har undersökts.

– The Body Shop har tagit ett rejält kliv upp på listan. Från 14:e plats i fjol till förstaplatsen i årets mätning, säger Robert Eriksson, vd för Daymaker.

The Body Shop, Euronics och Colorama tar pallplatserna i årets upplaga av Daymakerindex Butik. Det är nionde året som Daymaker tar pulsen på kundmötet i den svenska detaljhandeln.

Daymakerindex Butik 2018 visar att butikerna har blivit ytterligare något sämre på att förklara fördelar/nytta, erbjuda kunden att prova/testa och hjälpa kunden till ett köpbeslut jämfört med föregående år.

– Det är anmärkningsvärt. Försäljningen i den fysiska handeln minskar och det är förvånansvärt att kedjorna fortsätter att tappa bort möjligheterna som faktiskt bjuds, säger Robert Eriksson.

E-handeln växer men står för bara nio procent av den totala detaljhandelsförsäljningen.

– Digitaliseringen förändrar kundbeteendet, men det betyder inte att kedjorna kan sluta att utveckla butikskanalen. Kundmötet i butik är fortfarande trots allt den viktigaste kanalen – lyckas man inte där lämnar man fältet öppet för konkurrenterna. Kedjornas beslutsfattare måste kunna fokusera både på framtiden och de möjligheter som finns i dag, säger Robert Eriksson.

Bokhandeln, sport- och fritidshandeln och optikhandeln får bäst betyg av de 15 branscher som ingår i Daymakerindex Butik 2018. Tre branscher som är digitalt mogna och där kundmötet har blivit allt viktigare.

– Vi ser att de kedjor som satsar på kundmötet, i alla kanaler, ökar lojaliteten bland konsumenterna och därmed även försäljningen och lönsamheten, säger Robert Eriksson.

Bäst på kundmötet

14. Bensin/Biltillbehör: 55,5%

15. Varuhus: 38,4%

Så gjordes Daymakerindex Butik 2018

• Daymaker har i denna undersökning arbetat med mystery shopping, vilket innebär att butikerna har fått besök av mystery shoppers.
  • Mystery shoppers har utifrån fördefinierade frågor och svarsalternativ fått återge sina upplevelser av kundbemötandet.
  • Undersökningen baseras på 515 observationer fördelade på 103 kedjor verksamma i 15 olika branscher. Fem observationer har utförts per kedja.
  • Resultaten anges i procent av maxpoäng, det vill säga högsta möjliga måluppfyllelse.
  • Observationerna genomfördes under perioden 24 januari till 24 mars 2018.

Kontakt och mer information:

För mer information om undersökningen kontakta

Robert Eriksson, vd Daymaker AB

070-590 90 55 / robert.eriksson@daymaker.se

Pressbilder: daymaker.se

Om Daymaker

Daymaker är experter på kundmötet. Vi hjälper företag och organisationer att mäta, analysera och förändra för att förbättra sitt kundbemötande i olika kanaler. Daymaker grundades 2004 och genomför undersökningar och rådgivning i hela Europa. Flera olika Daymakerindex har utvecklats för att ta pulsen på kundmötet. För mer information besök daymaker.se

Taggar:

Om oss

Daymaker är experter på kundmötet och ledande i Norden på att mäta, analysera och hjälpa våra uppdragsgivare att förbättra sitt kundbemötande. Genom olika undersökningar och mätmetoder kan vi hjälpa våra uppdragsgivare att gå från insikter om kundmötet till fokus och konkret handling i syfte att skapa förändring. Daymaker kan hjälpa alla företag och organisationer som möter kunder, från detaljhandel och tjänsteföretag till offentlig service. Vi arbetar med kundmötet i alla olika kanaler, fysiska såväl som digitala. Vår affärsidé Vi vill vara den bästa rådgivaren avseende kundmötet i syfte att hjälpa våra uppdragsgivare att nå bättre affärsmässiga resultat. Varje aktivitet ska mätas och varje råd ska komma från mätresultat. För oss är det viktigt att mätresultaten verkligen används i företagen. Därför lägger vi stor vikt vid att återkoppla på alla nivåer i en organisation; från ledningsgrupp, regionchefer, enhetschefer till varje enskild medarbetare.

Snabbfakta

Citat