Fazer utvecklar kakaons spårbarhet

Fazer arbetar för att utveckla ansvaret i kakaons inköpskedja: senast år 2017 ska all kakao som Fazer använder vara spårbar och uppfylla kriterierna för ansvarsfull kakaoproduktion. Fazer deltar aktivt i arbetet med att utveckla förhållandena i odlarsamhällena i ursprungsländerna i samarbete med organisationen World Cocoa Foundation. I augusti 2012 inleder Fazer en välgörenhetskampanj, och medlen från den används till byggnation av en högstadieskola i Fazers fadderby Biéby i Elfenbenskusten.

I enlighet med sin förnyade strategi för kakaoanskaffning arbetar Fazer målmedvetet för att öka inköpsmängden ansvarsfullt producerad kakao med 10–15 procent årligen. Målet är att all kakao som Fazer använder senast år 2017 ska ha ett spårbart ursprung och uppfylla kriterierna för ansvarsfull kakaoproduktion. Utgångspunkten för Fazers ansvarsfulla kakaoanskaffning är utveckling av spårbarheten och World Cocoa Foundations principer: lönsamhet, människors välbefinnande och värnande om miljön.

”Att utveckla kakaons spårbarhet är ett centralt mål. När vi vet varifrån vår kakao kommer kan vi vara säkra på att förhållandena i början av produktionen är som de ska. Det är viktigt för oss att konsumenterna kan göra ett ansvarsfullt val då de köper Fazers produkter”, sammanfattar Tom Lindblad, verkställande direktör för Fazer Konfektyr.

Tom Lindblad grundar sin uppfattning på en färsk undersökning, som visar att allt fler konsumenter fattar sina beslut på basen av sina värderingar. Av de finländska konsumenterna uppger 24 procent att de fäster uppmärksamhet vid etiska frågor och ansvarsfrågor då de fattar köpbeslut. Choklad anses inte vara speciellt problematiskt ur etisk synpunkt, men medvetenheten om ansvarsfrågor ökar. (Research Insight Finland, 2012). Uppmärksamheten riktas bland annat mot social rättvisa och miljöfrågor. Konsumenterna vill delta och påverka då de väljer produkter och tjänster.

”År 2012 stiger andelen ansvarsfullt producerad kakao redan till cirka 30 procent av våra inköp. Vi gjorde de första inköpen av certifierad kakao år 2010, då vi köpte de första partierna UTZ-certifierad kakao. Just nu arbetar vi mycket med att förbättra spårbarheten. I år köper vi till exempel 700 ton kakao med spårbart ursprung från Nigeria via en organisation som heter Source Trust”, berättar Lindblad. ”Vi är också aktivt med och skapar en gemensam europeisk standard för ansvar och spårbarhet i fråga om kakao.”

Lösningar på utmaningarna på kakaoodlingarna

Fazers representanter besöker regelbundet kakaoländerna för att bekanta sig med de lokala förhållandena och verksamhetssätten. Senast besökte Fazer-medarbetare Ghana och Nigeria i oktober 2011.

”Det är viktigt för oss att känna till förhållandena i de lokala odlarsamhällena, men också att hitta lämpliga partners och bekanta oss med deras verksamhetssätt och på så sätt bygga upp ett ömsesidigt förtroende med aktörerna i ursprungsländerna”, konstaterar Majlen Fazer, kvalitetsexpert inom kakao och choklad, som deltog i resan till Ghana. Hon betonar också betydelsen av samarbetet mellan aktörerna i den internationella kakao- och chokladindustrin när det gäller att utveckla förhållandena i odlarsamhällena.

”Vi är medvetna om utmaningarna i ursprungsländerna och vill göra vårt för att förbättra förhållandena på odlingarna och i samhällena. Odlarna kan till exempel öka skördens volym och höja dess kvalitet om de får lära sig de rätta metoderna, vilket i sin tur höjer deras inkomster och deras levnadsstandard. Vi deltar i just detta arbete i vår fadderby i Elfenbenskusten”, sammanfattar Majlen Fazer.

Fazer bygger en skola i sin fadderby Biéby i Elfenbenskusten

Fazer har en egen fadderby i Elfenbenskusten, Biéby, som ligger cirka 100 kilometer nordost om Abidjan, som är hamnstad och affärslivets centrum i trakten. Fazer stöder Biéby via World Cocoa Foundations program ECHOES (Empowering Cocoa Households with Educational Solutions). Syftet med programmet är att ge de unga i odlarsamfundet yrkesutbildning i kakaoodling i samband med den övriga skolundervisningen.

Fazer Blås 90-årsjubileum till ära samlar Fazer tillsammans med chokladvänner in medel för den nya skola som ska byggas i Biéby. För varje 200 grams Fazer Blå-chokladkaka som säljs under augusti 2012 doneras 5 cent till byggnation av skolan. Välgörenhetskampanjen genomförs i alla Fazers verksamhetsländer.

”I vår fadderby Biéby finns fyra lågstadieskolor, men ingen egen högstadieskola. Den närmaste högstadieskolan ligger 16 kilometer bort i en annan by och därför kan bara ett fåtal av ungdomarna i högstadieålder, 12-16 år, i Biéby delta i undervisningen. Ungdomarna blir tvungna att gå till skolan varje dag eller bo hos släktingar eller bekanta på vardagarna”, berättar Majlen Fazer.

Skolbygget inleds i september 2012 och tanken är att skolan ska inleda sin verksamhet hösten 2013. I anslutning till skolan anläggs en småskalig kakaoodling där eleverna också får lära sig hur man odlar kakao på ett hållbart sätt och hur kakaoträden ska skötas. Byggnationsprojektet genomförs i samarbete med

World Cocoa Foundation. Kostnaderna beräknas uppgå till cirka 150 000 dollar.

Fazer har sedan år 2007 stött Biéby med 135 000 dollar via World Cocoa Foundation. Fram till slutet av år 2011 hade 560 ungdomar i byn fått undervisning i kakaoodling och 100 200 kakaoträd hade planterats på 55 nya kakaoodlingar enligt programmet ECHOES.

Fazer har varit medlem i World Cocoa Foundation sedan år 2005. Organisationens syfte är att främja ansvarsfull kakaoodling, höja odlarnas inkomstnivå samt stödja odlarna och deras familjer. En central del av arbetet är också att främja barnens och ungdomarnas skolgång.

Företagsansvaret har en betydande roll i all utveckling av affärsverksamheten på Fazer. Vi fattar miljömässigt hållbara beslut, säkerställer att våra produkters är säkra och våra råvaror ansvarsfulla samt arbetar för våra medarbetares välbefinnande. Affärsverksamhetens lönsamhet skapar en ekonomiskt hållbar grund för företagsansvaret. www.fazer.fi/sv/ansvar

Tilläggsinformation:

Tom Lindblad, verkställande direktör, Fazer Konfektyr, tel. 0400 452 226 tom.lindblad@fazer.com

Leena Majamäki, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri & Konfektyr, tel. 040 585 1585 leena.majamaki@fazer.com

Fazer-koncernen

Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder. Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Till koncernen hör två affärsområden, Fazer Food Services och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher. Fazer-koncernens omsättning var knappt 1,6 miljarder euro år 2011. Koncernen har ca 15 200 anställda.

Fazer Food Services

Fazer Food Services är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden. Fazer Food Services erbjuder läcker mat och kundanpassade servicelösningar. Fazer Food Services har cirka 1 100 restauranger i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

Fazer Bageri & Konfektyr

Fazer är det ledande bageriföretaget i Finland och Ryssland, det näst största i Sverige och ett av de ledande i Östersjöområdet. Bröd och bakverk bakas i Finland, Sverige, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland. I konfektyrbranschen är Fazer det ledande företaget i Finland och en stark aktör i Östersjöområdet. Tre konfektyrfabriker är belägna i Finland: i Vanda tillverkas chokladprodukter, i Villmanstrand tillverkas sockerkonfektyr och i Högfors tillverkas tuggummi.