Fazer kehittää kaakaon alkuperän jäljitettävyyttä

Fazer on sitoutunut kehittämään vastuullisuutta kaakaon hankintaketjussa: vuoteen 2017 mennessä Fazerin käyttämän kaakaon alkuperä on jäljitettävissä, ja kaikki kaakao täyttää vastuullisuuden kriteerit. Fazer osallistuu aktiivisesti viljelijäyhteisöjen olojen kehittämiseen alkuperämaissa yhteistyössä World Cocoa Foundation -järjestön kanssa. Fazer käynnistää elokuussa 2012 hyväntekeväisyyskampanjan, josta saadut varat ohjataan yläkoulun rakentamiseen Fazerin kummikylässä Biébyssä, Norsunluurannikolla.

Uudistetun kaakaonhankintastrategiansa mukaisesti Fazer tekee määrätietoista työtä kasvattaakseen vastuullisesti tuotetun kaakaon ostomääriä 10–15 prosentilla vuosittain. Tavoitteena on, että vuoteen 2017 mennessä Fazerin käyttämän kaakaon alkuperä on jäljitettävissä ja kaikki kaakao täyttää vastuullisuuden kriteerit. Fazerin vastuullisen kaakaonhankinnan lähtökohdat ovat jäljitettävyyden kehittäminen ja World Cocoa Foundationin periaatteet: ihmisten hyvinvointi, elinkeinon kannattavuus viljelijöille ja elinympäristöstä huolehtiminen.

”Kaakaon jäljitettävyyden kehittäminen on keskeinen tavoitteemme. Kun tiedämme, mistä kaakaomme on peräisin, voimme olla varmoja siitä, että olosuhteet alkutuotannossa ovat kunnossa. Meille on tärkeää, että kuluttajat voivat tehdä vastuullisen valinnan ostaessaan Fazerin tuotteita”, kiteyttää Tom Lindblad, Fazer Makeisten toimitusjohtaja.

Tom Lindblad perustaa näkemyksensä tuoreeseen tutkimukseen, jonka mukaan yhä useamman kuluttajan ostopäätökset ovat arvopohjaisia. Suomalaisista kuluttajista 24 prosenttia kertoo kiinnittävänsä huomiota eettisiin kysymyksiin ja vastuullisuuteen ostopäätöstä tehdessään. Suklaata ei pidetä erityisen ongelmallisena eettisyyden kannalta, mutta tietoisuus vastuullisuudesta kasvaa. (Research Insight Finland, 2012). Huomio kohdistuu muun muassa sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen ja ympäristönäkökohtiin. Tuotteita ja palveluja valitessaan kuluttajat haluavat osallistua ja vaikuttaa.

”Vuonna 2012 vastuullisesti tuotetun kaakaon määrä ostoistamme nousee jo noin 30 prosenttiin. Ensimmäiset sertifioidun kaakaon hankinnat teimme syksyllä 2010, jolloin aloitimme UTZ-sertifioidun kaakaon ostot. Teemme tällä hetkellä paljon työtä etenkin jäljitettävyyden lisäämiseksi. Tänä vuonna ostamme esimerkiksi Source Trust -nimisen organisaation kautta 700 tonnia jäljitettävää kaakaota Nigeriasta”, Lindblad kertoo. ”Olemme myös aktiivisesti mukana luomassa kaakaolle yhteistä eurooppalaista vastuullisuus- ja jäljitettävyysstandardia.”

Ratkaisuja kaakaoviljelmien haasteisiin

Fazerin edustajat vierailevat säännöllisesti kaakaonviljelymaissa tutustumassa paikallisiin oloihin ja toimintatapoihin. Viimeksi fazerilaiset vierailivat Ghanassa ja Nigeriassa lokakuussa 2011.

”Meille on tärkeää tuntea paikallisten viljelijäyhteisöjen oloja ja myös löytää sopivat kumppanit ja tutustua heidän toimintatapoihinsa, ja sitä kautta rakentaa molemminpuolinen luottamus alkuperämaiden toimijoiden kanssa”, Ghanan matkalla mukana ollut kaakaon ja suklaan laatuasiantuntija Majlen Fazer toteaa. Hän myös korostaa kansainvälisen kaakao- ja suklaateollisuuden välisen yhteistyön merkitystä viljelijäyhteisöjen olojen kehittämisessä.

”Tiedostamme haasteet alkuperämaissa ja haluamme tehdä kaikkemme viljelmien ja yhteisöjen olojen parantamiseksi. Esimerkiksi opettamalla viljelijöille oikeaoppisia menetelmiä he voivat parantaa satonsa määrää ja laatua. Se puolestaan nostaa heidän tulojaan ja elintasoaan. Juuri tässä työssä mekin olemme mukana kummikylässämme Norsunluurannikolla”, Majlen Fazer summaa.

Fazer rakentaa koulun Biébyn kummikylään Norsunluurannikolla

Fazerilla on Norsunluurannikolla oma kummikylä, Biéby, joka sijaitsee noin 100 kilometriä koilliseen satama- ja liike-elämän keskuskaupungista Abidjanista. Fazer tukee Biébytä World Cocoa Foundationin ECHOES-ohjelman kautta (Empowering Cocoa Households with Educational Solutions). Ohjelman tavoite on antaa viljelijäyhteisön nuorille ammatillista koulutusta kaakaonviljelyyn liittyvissä asioissa muun kouluopetuksen yhteydessä.

Fazerin Sinisen 90-juhlavuoden kunniaksi Fazer kerää yhdessä suklaanystävien kanssa varoja Biébyn kylään rakennettavaa uutta koulua varten. Jokaisesta elokuun 2012 aikana myydystä Fazerin Sininen 200 gramman sarjan levystä lahjoitetaan 5 senttiä koulun rakentamiseen. Hyväntekeväisyyskampanja on käynnissä kaikissa Fazerin toimintamaissa.

”Kummikylässämme Biébyssä on neljä alakoulua, mutta ei omaa yläkoulua. Lähin yläkoulu sijaitsee 16 kilometrin päässä toisessa kylässä, minkä vuoksi vain harvat Biébyn yläkouluikäisistä, 12–16-vuotiaista nuorista osallistuvat opetukseen. Nuorten vaihtoehtona on joko kävellä päivittäin kouluun tai asua arkiviikot toisaalla sukulaisten tai tuttavien luona”, Majlen Fazer kertoo.

Koulun rakennustyöt alkavat vuoden 2012 syksyllä, ja tavoitteena on, että koulun toiminta käynnistyy syksyllä 2013. Koulun yhteyteen tulee myös pieni kaakaoviljelmä, jossa koululaisille opetetaan koulun käynnin yhteydessä kestävää kaakaonviljelyä ja puiden oikeanlaista hoitoa. Rakennushanke toteutetaan yhteistyössä World Cocoa Foundationin kanssa. Koulun kustannusarvio on noin 150 000 dollaria.

Fazer on tukenut Biébytä World Cocoa Foundationin kautta 135 000 dollarilla vuodesta 2007 alkaen. Vuoden 2011 loppuun mennessä kummikylässä on annettu 560 nuorelle opetusta kaakaoviljelyssä ja istutettu 55 uudelle viljelmälle 100 200 kaakaopuuta ECHOES-ohjelman oppien mukaisesti.

Fazer on ollut World Cocoa Foundationin jäsen vuodesta 2005. World Cocoa Foundationin tavoitteena on edistää vastuullista kaakaonviljelyä, nostaa viljelijöiden tulotasoa ja tukea viljelijöitä ja heidän perheitään. Keskeinen osa työtä on myös tukea viljelijäperheiden lasten ja nuorten koulunkäyntiä.

Yritysvastuulla on merkittävä rooli kaikessa Fazerin liiketoiminnan kehityksessä. Teemme ympäristön kannalta kestäviä ratkaisuja, varmistamme tuotteidemme turvallisuuden ja raaka-aineidemme vastuullisuuden sekä huolehdimme henkilöstömme hyvinvoinnista. Liiketoiminnan kannattavuus luo taloudellisesti kestävän pohjan yritysvastuulle. www.fazer.fi/vastuullisuus

Tom Lindblad, toimitusjohtaja, Fazer Makeiset, p. 0400 452 226 tom.lindblad@fazer.com
Leena Majamäki, viestintäjohtaja, Fazer leipomot & Makeiset, p. 040 585 1585 leena.majamaki@fazer.com

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa.  Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan.

Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli vajaat 1,6 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2011 oli noin 15 200.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesillä on lähes 1 100 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Fazer Leipomot & Makeiset
Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).