Fitbit lanserar sin första smarta sportklocka - Ionic

Fitbits första smarta sportklocka är nu här. Ionic erbjuder personlig vägledning, dynamisk träning, inbyggd GPS, simmätning, inbyggd musik samt flera dagars batteritid. Dessutom släpper Fitbit en specialutgåva tillsammans med adidas under nästa år.

Fitbit, marknadsledande inom aktivitetsarmband, lanserar idag sin första smarta sportklocka – Fitbit Ionic™. Ionic erbjuder en personlig träningsupplevelse som inte setts i tidigare smarta sportklockor. I Ionic finns en helt ny hälsosensor, inbyggd GPS, träningsprogram och förbättrad pulsmätning. Ionic är vattenresistent ner till 50 meters djup och innehåller bl.a. smarta notiser, inbyggd musik, en mängd populära appar och olika urtavlor tillgängliga via Fitbit App Gallery. Ionic har också alla kärnfunktioner som våra användare uppskattar från Fitbit, t.ex. över fyra dagars batteritid, automatisk aktivitets- och sömnmätning samt att den är kompatibel med alla plattformar. Ionic kommer att finnas tillgänglig för förköp på Fitbit.com från och med idag och i butik hos återförsäljare från oktober 2017. Specialutgåvan Fitbit Ionic + adidas lanseras under 2018. Fitbits apputvecklingspaket (SDK) kommer att finnas tillgängligt i september 2017.

- Fitbit har blivit det globalt ledande varumärket inom wearables och står för det största sociala träningsnätverket, som hjälper miljontals människor runtom i världen att bli hälsosammare. Med Ionic kommer vi att leverera vad konsumenter tidigare inte har sett i en smart sportklocka - en plattform för hälsa och träning, kombinerat med mer personliga och djupare insikter med vår mest avancerade teknik, säger James Park, medgrundare och VD för Fitbit.

Ionic är det senaste tillskottet i en lång serie av innovativa och populära Fitbit-produkter, som hjälper oss att ha koll på vår hälsa. Med Ionics personliga insikter och vägledning i kombination med en engagerande upplevelse och nätt design hjälper den dig att förbättra din hälsa.

Allt du behöver i en produkt
Ionic är Fitbits mest avancerade produkt hittills och oavsett om du är nybörjare eller erfaren atlet erbjuder den personlig vägledning för att motivera dig att nå dina mål – allt medan du håller dig uppkopplad med dina viktigaste appar och notiser, oavsett modell på smartphone.

• Personlig träning med Fitbit Coach: Få tillgång till dynamiska träningspass som anpassas efter feedbacken du får på din handled, eller lyssna på expert-designad ljudcoachning för promenad och löpning för att öka uthållighet, hastighet och form efter dina förutsättningar[i] (tillgängligt 2018).
  • Löparkompis: Spåra din löptur automatiskt med nya Run Detect-funktionen som samarbetar med GPS-spårningen – gå bara ut genom dörren och sätt igång: se ditt tempo och avstånd i realtid, den pausar automatiskt när du t.ex. ska dricka vatten eller knyta skorna och startar automatiskt när du börjar springa igen.
  • Ny simfunktion: Vattenresistent ner till 50 meters djup, se din träningstid, sträcka samt kaloriförbrukning i realtid.
  • Inbyggd GPS: Med sin unika design och inbyggda antenn har den en starkare anslutning till GLONASS-satelliter och GPS. Lämna din telefon hemma och se tid och sträcka direkt på armen. Detsamma gäller vid höjdskillnader i löpningen, din split-tid samt karta över din promenad eller löprunda i Fitbit-appen.
  • Förbättrad pulsmätning: Ionic har förbättrat funktionen PurePulse® som nu är ännu mer exakt vid högintensiv träning som cykling, intervaller och löpning. Den har även en bättre mätning för kaloriförbränning och du kan se dina pulszoner i realtid för att optimera intensiteten samt mäta vilopulsen dygnet runt.
  • Ny sensorteknologi: Den nya SpO2-sensorn hjälper till att uppskatta blodets syrehalter och ger möjlighet att se viktiga indikationer kring din hälsa, som sömnapné och förmaksflimmer.
  • Motivation med musik: Lämna din telefon hemma och kickstara träningen genom att lagra mer än 300 låtar på enheten (2.5 GB utrymme). Koppla Ionic till nya  Fitbit Flyer™ trådlösa hörlurar, eller annan valfri Bluetooth-enhet.
  • Betala via Fitbit Pay™: Lämna din plånbok och telefon hemma och betala med direkt med Ionic. Under de närmaste månaderna kommer du att kunna lägga till American Express-kort, samt Mastercard- och Visa-kredit- och betalkort från olika banker. Denna funktion är ännu inte tillgänglig i Sverige.
  • Viktigaste notifikationerna: Du kan ta emot samtal, textmeddelanden, kalendernotiser samt notiser från appar som Facebook, Gmail, Instagram, Slack, Snapchat m.fl.
  • Flera dagars batteri: Med över fyra dagars batteritid vid ett laddningstillfälle kommer Ionic att fixa alla aktiviteter under dagen och dessutom mäta din sömn under natten.2 (10 timmar med GPS eller musik).

Förutom de nya funktionerna spårar Ionic automatiskt dina steg, kalorier, antal trappor, sömn, konditionsnivå (uppskattad VO2 Max) samt ger dig stunder av lugn m.m. Läs mer om Ionics funktioner här.

Fitbit + adidas
Fitbit har inlett ett samarbete med adidas och lanserar Fitbit Ionic special edition med tillhörande träningsprogram under 2018. Genom detta samarbete förenas adidas kompetens inom deras prestationsprogram med Fitbit-data från miljoner globala användare, för att hjälpa idrottare på alla nivåer att prestera, spela och må bättre.

Gör Ionic personlig
Ionic går via Fitbit OS, företagets nya operativsystem för smarta sportklockor uppdateras regelbundet med nya användarupplevelser. Detta inkluderar lanseringen av Fitbit App Gallery, där du väljer appar och urtavla på ett sätt som speglar dina personliga behov samt stil.

App Gallery erbjuder flera hälso- och träningsappar från Fitbit som Exercise, Fitbit Coach, Relax, Timer m.m. Den innehåller också populära appar som är designade att göra livet enklare och mer bekvämt när du är på språng. Varje app är speciellt designad för Ionic så du behöver inte ladda ner en tillhörande app eller ens ha din telefon i närheten. Ledande partner-appar som finns tillgängliga när Fitbit Ionic lanserar inkluderar:

• Strava, det ledande sociala nätverket för miljontals atleter, låter dig enkelt se och mäta dina prestationer inom löpning, cykling och simning direkt på din handled, så att du kan pressa dig själv och se din förbättring över tid.
  • Weather, som drivs av globala ledaren AccuWeather, ger dig realtidsuppdateringar från dina tre favoritplatser. Få en prognos över din exakta plats, så att du kan planera din träning bättre.
  • Fitbits App Gallery kommer att fortsätta expandera med flera populära appar i kategorierna ekonomi, mat och dryck, hälsa och träning, underhållning, musik, nyheter, resor m.m. Dessa kommer att finnas tillgängliga i höst.

Verktyg och fördelar
Om du vill utveckla ditt Fitbit App Gallery kan du använda SDK, samt vår webbaserade Fitbit Studio med start i september 2017. I appar och urtavlor för Ionic, kommer du ha tillgång till sensorer och ditt innehåll att vara tillgängligt för alla Ionics framtida användare. Vi har byggt på Pebbles plattform för att tillhandahålla dessa branschledande fördelar och verktyg:

• Snabb utveckling: Öppen plattform baserad på standardteknik med hjälp av JavaScrips och Scalable Vector Graphics (SVG) erbjuder en snabb och enkel väg att bygga appar och funktionsrika, snygga urtavlor på webben.
  • Välj vem du utvecklar för: Skippa granskningsprocessen och skapa appar eller urtavlor för endast dina vänner och familj, eller ge ditt godkännande för att de ska inkluderas i Galleriet. Utvecklares appar och urtavlor kommer att läggas till med start i höst.
  • Kompatibilitet på plattformen: Utveckla en app och nå Fitbits enorma, globala community med användare av Android, iOS och Windows plattformar.
  • Öppen plattform för hälsopartners: SDK skapar ett enkelt sätt för hälsoföretag att uppmuntra till bättre hälsoresultat, genom att använda Fitbit-enheter och deras sensorer för att skapa anpassade hälsoprogram åt sina kunder.
  • Lär dig mer om Fitbits SDK här.

Fitbits starkaste och ljusaste GPS
Som Fitbits första enhet helt internt konstruerad, har Ionics egenskaper nya processer och material som förbättrat vikten, passformen, hållbarhet, andningsförmåga och dagligt slitage. Detta har resulterat i en extremt lätt, ergonomisk design som är bekväm nog att bära hela dagen och natten.

• Vår mest avancerade design: Med hjälp av nano-formningsteknik möjliggör den kroppsnära klockan att fördubblas med Bluetooth och GPS-antennen. Denna konstruktion skapar en starkare GPS-signal som fungerar både i städer och på landet.
  • Byggd för att hålla: Ionic är byggd för att vara mer slitstark med nya material, nya band och mer omfattade tester än någonsin tidigare.
  • Enkel display att läsa av: En pekskärm i färg, skarp grafik och förstärkt ljusstyrka med upp till 1,000 nits gör det möjligt för dig att läsa av din statistik vart du än är – i direkt solljus eller ett mörkt rum.
  • Snygga accessoarer: Ionic kommer i flera olika stilar och färger (se nedan) med utbytbara Classic-, Sport- och Horweenläder-accessoarer, så att du enkelt kan variera din stil mellan jobb, träning och fest.3

Priser och tillgänglighet
Fitbit Ionic är tillgänglig för förköp idag på Fitbit.com för 3499 SEK och kommer att finnas i butik i början av oktober 2017. Den finns tillgänglig i tre färgkombinationer som passar för alla tillfällen under dagen: mätare i silver gray och spänne med band i blue gray. Mätare i Smoke gray och spänne med band i charcoal, eller mätare i burnt orange och spänne med band i slate blue.

• Klassiska accessoarer i blue gray, charcoal och slate blue - 249 SEK.
  • Sportband med andningsfunktion i två färger: blue gray och coral, black och charcoal eller cobalt och lime - 299 SEK.
  • Handgjort Horween-läder i färgerna cognac och midnight blue - 549 SEK.

Idag lanseras även Fitbit Flyer, Fitbit Aria 2, och ett nytt premium guidance och coaching-erbjudande: Mer information och bilder finns på www.fitbit.com/press.

Josefine Månsson, Andréasson PR, mob: 073-074 90 60, epost: josefine.mansson@anpr.se

Om Fitbit, Inc. (NYSE: FIT)
Fitbit hjälper människor att leva hälsosammare och mer aktiva liv genom att förse dem med data, inspiration och guidning för att nå sina mål. Som globalt ledande aktör inom wearables, designar Fitbit produkter och upplevelser som ger motivation för vardaglig träning. Fitbits innovativa och populära aktivitetsarmband är Fitbit Surge®Fitbit Blaze™, Fitbit Charge 2™, Alta HR™, Alta®, Fitbit Flex 2®, Fitbit One®, Fitbit Zip®, smarta sportklockan Fitbit Ionic™, trådlösa hörlurarna Fitbit Flyer™, Fitbit Aria® samt Wi-Fi-vågen Fitbit Aria 2™. Fitbits produkter säljs av 55 000 återförsäljare i 65 länder världen över. Fitbit-plattformen drivs av ett av världens största sociala träningsnätverk med hälso- och fitnessdata, och ger personliga erfarenheter, insikter och vägledning genom ledande programvara och interaktiva verktyg, inklusive Fitbit- och Fitbit Coach-apparna, guidade hälsoprogram och Fitbit OS för smartklockor. Fitbit Health Solutions utvecklar hälsolösningar som är skapade för att öka engagemang, förbättra hälsoeffekterna och ge en positiv utdelning för arbetsgivare och dess hälsoprogram.

Fitbit och Fitbit logotypen är varumärken och/eller registrerade varumärken som tillhör Fitbit, Inc. i USA och i andra länder. Fler Fitbit-varumärken kan hittas på www.fitbit.com/legal/trademark-list.  Alla tredje-parts varumärken, servicemärken och produktnamn tillhör sina respektive ägare.

Följ oss på Facebook, Twitter och Instagram och dela din Fitbit-upplevelse.

This press release contains forward-looking statements, within the meaning of the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995, that involve risks and uncertainties including, among other things, statements regarding the future retail availability of Fitbit Ionic, including any special edition devices and accessories, as well as the future availability of the Fitbit app software development kit, Fitbit Studio, Fitbit App Gallery and available apps, and other product features described in this release, including Fitbit Pay and the relative SpO2 sensor. These forward-looking statements are only predictions and may differ materially from actual results due to a variety of factors, including the effects of the highly competitive market in which we operate, including competition from much larger technology companies; any inability to successfully develop and introduce new products, features, and services or enhance existing products and services; product liability issues, security breaches or other defects; and other factors discussed under the heading “Risk Factors” in our most recent report on Form 10-Q filed with the Securities and Exchange Commission. All forward-looking statements contained herein are based on information available to us as of the date hereof and we do not assume any obligation to update these statements as a result of new information or future events.

###

1 Fitbit Ionic kommer med en inbyggd dynamisk träning samt tre statiska träningar. Tillgång till mer dynamiska sessioner kräver ett abonnemang av new premium guidance och coaching offering.
2 Batterilängden varierar beroende på mängden användning och andra faktorer.
3 Läderaccessoarerna är gjorda av Horweenläder och andra lädermaterial.

James Park, medgrundare och VD för Fitbit