Elgiganten blir en del av Freetrailer-familjen med 50 helt nya släp i den första omgången

Elgiganten och Freetrailer har ingått ett samarbetsavtal om 50 nya släp fördelat över 10 butiker runt om i Danmark. Med det nya samarbetet kommer Elgigantens Freetrailers att marknadsföras via Freetrailers digitala plattform. En plattform som ger kunderna möjlighet att boka och transportera hem varor med de välbekanta kostnadsfria släpen. Elgigantens CEO Peder Stedal nämner att Freelock-funktionen har bidragit till att kedjan valt att gå med.

"Det är en stor ömsesidig tillfredsställelse att vi lyckats nå en överenskommelse med Elgiganten om cirka 50 nya släp till 10 butiker. För oss är det mycket glädjande när vi kan hjälpa våra samarbetspartner att öka trafiken till butiken, exponeringen på gatan samtidigt som vi kan erbjuda ett hemkörningsalternativ för kunderna", säger CEO Allan Sønderskov Darré. "Det är en win-win för alla", avslutar han.

Elgigantens CEO Peder Stedal är också nöjd med det nya avtalet. "Vi lever på nöjda kunder, och vi har stora ambitioner och strävar efter att ge våra kunder den bästa upplevelsen varje gång de är i kontakt med oss. Den nya Freelock-funktionen gör det enkelt och lätt för kunderna att boka och hämta upp och det stämmer bra överens med de kundfördelar vi erbjuder våra kunder", säger han.

Inledningsvis har man kommit överens om att Elgiganten får 50 släp som fördelas på 10 butiker. Runt årsskiftet förväntas de nya släpen finnas på plats framför Elgiganten.

Elgiganten i Danmark är en del av Elkjøp Nordic-koncernen som också har butiker i bland annat Norge och Sverige, där även Freetrailer är verksamma. Freetrailers CEO Allan Sønderskov Darré är nöjd med att kunna välkomna Elgiganten och ser en stor potential i det nya samarbetet.

Allan Sønderskov Darré, Group CEO & grundare

Freetrailer är ett danskt teknikföretag, grundat 2004, med målet att göra det enkelt att boka och låna en släpvagn gratis via en delningsekonomisk IT-plattform. Företaget erbjuder idag sina kunder en 100 procent självbetjäningslösning via en applikation, och ett elektroniskt lås som ger kunderna full flexibilitet.

Konceptet har visat sig öka trafiken till butikerna på ett innovativt och nytänkande sätt, och sedan starten har fler än 2 miljoner kunder lånat en släpvagn hos IKEA, SILVAN, Bilka, Pelican Self Storage – eller hos ett av bolagets 30 andra nordiska affärspartner. Företaget arbetar med en tvåsidig tillväxtplan, där förstärkning av de befintliga hemmamarknaderna är den ena delen och internationalisering av konceptet utgör den andra.

Den danska tidningen Børsen har tilldelat Freetrailer sju av de danska Gazell priser i rad. Idag har Freetrailer en mycket lönsam och global skalbar affärsidé baserad på en beprövad och robust IT-plattform.