Goodtech bygger om 400kV stamnätsstation utanför Uppsala

Svenska Kraftnät har beslutat att modernisera sin stamnätsstation CT63 Tuna belägen i Uppland cirka 2 mil nordost om Uppsala. Goodtech har vunnit uppdraget att ansvara för den omfattande ombyggnaden i en totalentreprenad och ordervärdet uppgår till cirka 70 miljoner svenska kronor.

-  Svenska Kraftnät genomför ombyggnaden som en del i sitt moderniseringsprogram av det svenska stamnätet. Ombyggnaden syftar bland annat till att sänka höga underhållskostnader samt att minska den miljöpåverkan som befintligt GIS-ställverk innebär, säger Magnus Kristiansson, Kraftchef division Sverige Nord inom Goodtech.

Goodtechs totalentreprenad avser konstruktion, leverans och montage av ett modernt 400 kV luftisolerat ställverk i tvåbrytarutförande, två stycken 400 kV ledningsfack, ett 400 kV transformatorfack och kontrollanläggning samt komplettering av lokal- och hjälpkraftssystem.

-  Många av våra kunder ger oss fortsatt förtroende i nya projekt vilket vi anser är ett ypperligt bevis på att vi är bra på det vi gör. Vår ambition är att fortsätta växa inom kraftsegmentet och vi har nyligen sjösatt ett gediget kund och marknadsprogram – ”Goodtech Power”. Allt för att säkerställa för våra kunder att valet av Goodtech som leverantör är lika med bäst i klassen, avslutar Kristiansson.

För ytterligare information kontakta:
Magnus Kristiansson, Kraftchef division Sverige Nord Goodtech. tfn +46 70 376 57 53, E-post: magnus.kristiansson@goodtech.se

Goodtech ASA är noterad på Oslo Börs och har ca 1 400 medarbetare på ett 40-tal orter i Sverige, Norge och på Åland, samt en omsättning om ca 2,2 miljarder SEK. Koncernen levererar projekt, tjänster och produkter inom el- och processteknik, miljöteknik och industriteknik till energi, industri, infrastruktur, bygg och offentlig sektor i Norden.