Markus Olofsson – ny Hifab-chef i norr

Sedan september är Markus Olofsson ny marknadsområdeschef för Hifabs verksamhet i norra Sverige och även avdelningschef på Umeåkontoret. Han kommer senaste från gruv-/anläggningsbranschen där han bland annat varit teknikchef och kvalitets- och miljöchef. Hans motto i livet är ”våga testa för att vinna”. (Ej regulatorisk information)

– Under hela min yrkeskarriär har jag gått efter rättesnöret att man måste våga prova på att kasta sig ut i det okända för då händer det spännande saker, förklarar Markus Olofsson.

Rollen som marknadsområdeschef på Hifab är just en sådan utmaning som Markus tilltalas av. Han har tung erfarenhet inom projektledning, försäljning och ledarskap inom bland annat gruvbranschen och nu är det dags att fördjupa sig ytterligare inom bygg- och anläggningsbranschen. Han är övertygad om att det är bra med erfarenhet från olika branscher då det ger möjlighet att se saker och ting från andra perspektiv.

– En mångfald av erfarenhet skapar dynamik i en grupp och jag är glad att få chansen att ta ett helhetsgrepp kring verksamhet i norra Sverige. Det jag främst vill bidra med är min nyfikenhet och ett tydligt och tryggt ledarskap.

I sin roll som chef vill Markus sätta medarbetarna i centrum och hoppas kunna skapa ett stabilt team. Han uppskattar när man kan lära sig av varandra och menar att ”tillsammans blir vi experter som kan fortsätta främja en god affärsverksamhet”.

Född och uppvuxen i Robertsfors i Västerbotten är Markus väl förtrogen med regionen. De stora ytorna som verksamheten täcker är inte avskräckande men han tycker att det är en fördel att Hifab finns på flera orter.

Jag ser det som en självklarhet att vi ska fortsätta vår etablering på centrala orter i Norrland. Det är en konkurrensfördel som vi inte ska avstå. Inom vår region är vi dessutom starka inom miljökompetens och har fina kundrelationer inom process- och gruvindustin och där ska vi även framöver lägga vår kraft. I den takt vi växer kommer vi stärka oss på de orter vi finns idag och bredda oss inom fler kundsegment.

Fakta Markus Olofsson

• Erfarenhet: Markus Olofsson kommer senast från Pon Equipment där han varit regionchef för en serviceverksamhet samt teknikchef. Han har även arbetat som kvalitets- och miljöchef. Markus har tidigare erfarenhet från GE Healthcare som produktionstekniker, projektledare och marknad- och försäljningsansvarig.
  • Kuriosa: under 2016 hade Markus ett köpfritt år men 2017 unnar han sig ”en onödig pryl i månaden”.
  • Människor i hans närhet beskriver honom som: en som har förmåga att släppa garden, som står upp för teamet och är tydlig och håller alla informerade om nuläget, förändringar och inriktningar.

Per Ångquist, Marknadschef
Hifab Group AB
telefon 010-476 60 00

Hifab erbjuder projektledning och rådgivning globalt för hållbar utveckling. Hifab grundades redan 1947 och är noterat på NASDAQ OMX First North. Koncernen har ca 350 medarbetare fördelade på 10 kontor i Sverige och 3 dotterbolag utomlands. Hifabs är verksamt inom bygg, miljö och bistånd och omsätter ca 475 MSEK. Hifabs Certified Adviser är Remium Nordic AB.

Taggar:

Citat