Världsbanken påför Hifab International AB och Hifab Oy sanktion

Som tidigare meddelats har Världsbanken tillsammans med Hifab genomfört revision av ett Världsbanksfinansierat uppdrag i Laos. Uppdraget avser projektledning av ett vägprojekt till ett värde av ca 3 MSEK som Hifab International AB genomfört tillsammans med lokala samarbetspartners under perioden 2013-2014. Med anledning av revisionen inledde Världsbanken ett temporärt sanktionsförfarande mot Hifab gällande från juni 2017. Hifab har även genomfört en internutredning för att få en så klar bild som möjligt av vad som inträffat samt för att se över hur interna rutiner fungerat.

Världsbanken har nu meddelat beslut i sanktionsärendet och gör bedömningen att det är mer sannolikt än osannolikt att Hifab Internationals anställda varit delaktiga i korrupt agerande. Detta har resulterat i att sanktion utfärdats för de två anställda samt för Hifab International AB och dotterbolaget Hifab Oy. Överträdelsen avser hantering av en bil som köpts inför projektgenomförandet och en påstådd uppgörelse om att bilen skulle överlämnas till en av kundens representanter.

Sanktionen innebär att Hifab International AB och Hifab Oy under minst tre år och en månad, räknat från beslutsdatum 2018-04-13, inte kan delta i nya upphandlingar eller projekt som är finansierade av Världsbanken. Därefter kan sanktionen hävas om Hifab kan visa att effektiva anti-korruptionsprogram har antagits och implementerats. Sanktionen förhindrar inte dessa bolag att uppfylla sina avtalsförpliktelser i de två Världsbanksfinansierade projekt som bolagen för närvarande är involverade i.

– Hifab tar avstånd från alla typer av korruption och affärsetiska överträdelser och ser mycket allvarligt på misstankarna om att det kan ha förekommit oegentligheter i det aktuella uppdraget. Vi respekterar Världsbankens beslut och har valt att se detta som en möjlighet att skärpa våra processer och rutiner för att säkerställa att inga framtida affärsetiska överträdelser ska kunna ske, säger Patrik Schelin CEO för Hifab Group.

Sedan uppdraget genomfördes, och när händelsen blev känd för Hifab, har bolaget gjort en översyn av interna rutiner och processer. Vidare har tydligare riktlinjer, utbildningar samt nya rutiner för rapportering av oegentligheter genomförts.

Världsbanken kommer även informera om sitt beslut till övriga multilaterala utvecklingsbanker (MDB) som är parter till 2010-års avtal om gemensamt verkställande. Dessa parter får sedan ta ställning till om de ska tillämpa sanktionsbeslutet för projekt som de finansierar.

I kommande delårsrapport redovisas konsekvenser för Hifab International AB och Hifab Oy med anledning av utfärdad sanktion. Hifabs svenska verksamhet påverkas inte av sanktionen.

För ytterligare information kontakta:
CEO Patrik Schelin Hifab Group AB

Denna information är sådan information som Hifab Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 april 2018 kl. 07:30 CET.

Hifab erbjuder projektledning och rådgivning globalt för hållbar utveckling. Hifab grundades redan 1947 och är noterat på NASDAQ OMX First North. Koncernen har ca 350 medarbetare fördelade på 10 kontor i Sverige och 3 dotterbolag utomlands. Hifab är verksamt inom bygg, miljö och bistånd och omsätter ca 475 MSEK. Hifabs Certified Adviser är Remium Nordic Holding AB.