IFS presenterar lösningskoncept med drönare och IoT-teknologi

IFS Labs innovativa projekt är utvecklat för att driva digital transformation med hjälp av drönarteknologi

IFS presenterar en konceptlösning som hjälper servicetekniker att dra nytta av drönarteknologi integrerad med IFS Applications™. Konceptet presenterades vid IFS World Conference 2016 i Göteborg.

Utvecklat av IFS tankesmedja, IFS Labs, erbjuder drönarkonceptet realtidsintegration mellan drönaren och IFS Applications för automatisk registrering av arbetsorder vid inspektion av anläggningar.

Drönaren kan med hjälp av mjukvara för visuell igenkänning identifiera ett brott i exempelvis en elledning och automatiskt skapa en observation som registreras i IFS Applications via IFS IoT Business Connector. Användaren kan analysera och vidarebehandla drönarens observationer via IFS Lobby-gränssnittet där ytterligare information som geolokalisering och kundåterkoppling jämförs för att hjälpa användaren att fastställa vilka reparationsåtgärder som måste vidtas.

–IFS Labs ser bortom de mest omedelbara behoven för att förutse vad företag kommer att kräva i framtiden. Det finns enorma möjligheter i drönarteknologin och genom att presentera denna konceptlösning demonstrerar vi att IFS är redo att hjälpa företag dra nytta av digital transformation, säger Bas de Vos, chef för IFS Labs.

På IFS World Conference 2016 presenterades även innovativa affärslösningar baserade på sakernas internet (IoT), augmented reality, wearables, beacons samt 3D-printing.

IFS Labs inspireras av konsumentteknologi och innovativa lösningar inom ett antal branscher och tillämpar dessa inom ramen för IFS affärslösningar. IFS Labs utvecklar koncept i dag som kunder kommer att efterfråga i framtiden för att göra verksamheten mer produktiv, effektiv och inspirerande. Läs mer om IFS Labs projekt här: www.ifsworld.com/se/losningar/ifs-applications/ifs-labs/.

Anders Lundin, PR Manager, IFS Scandinavia.Telefon: 46 8 58 78 45 00, press@ifsworld.com

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och har cirka 2 800 anställda. IFS stödjer fler än 1 miljon användare över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på IFSworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: http://blog.ifsworld.com/