Dom i Arbetsdomstolen: Beredskap ingår i en kylteknikers arbetsskyldighet

Arbetsdomstolen ger VVS Företagen och medlemsföretaget Huurre Sweden AB rätt i att beredskap ingår i en kylteknikers arbetsskyldigheten. Byggnads åläggs nu att betala VVS Företagens rättegångskostnader på 221 800 kronor.

- Nu är frågan, som är så oerhört viktig för att våra kylföretag, löst. De kommer att kunna fortsätta erbjuda den dygnet-runt-service som kunderna kräver. En kylanläggning på exempelvis ett sjukhus kan ju gå sönder när som helst under dygnet. Då är det livsviktigt att kunna åtgärda den snabbt, säger Anita Hagelin, biträdande Förhandlingschef på Installatörsföretagen.

Tvisten har pågått sedan 2012 och har sin bakgrund i den medlartext som kom till i Kylavtalet efter strejken samma år. Parterna, VVS Företagen och Byggnads, har länge försökt lösa den på egen hand – sist nu i avtalsrörelsen - men inte lyckats enas.

Läs hela domen, för nr 32/16, Mål nr A 217/14, på: http://www.arbetsdomstolen.se/pages/page.asp?lngID=4&lngLangID=1

Anita Hagelin, biträdande förhandlingschef
anita.hagelin@vvsforetagen.se

Karoline Hammar, kommunikationschef
karoline.hammar@eio.se

Installatörsföretagen är en politiskt oberoende organisation. Vi representerar 3 500 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag, som med sina 40 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik. Organisationen bildades av Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen som båda är en del av Installatörsföretagen.

Nu är frågan, som är så oerhört viktig för att våra kylföretag, löst. De kommer att kunna fortsätta erbjuda den dygnet-runt-service som kunderna kräver. En kylanläggning på exempelvis ett sjukhus kan ju gå sönder när som helst under dygnet. Då är det livsviktigt att kunna åtgärda den snabbt.
Anita Hagelin, biträdande Förhandlingschef