EUU och IUC utreder möjligheterna att bilda ett gemensamt utbildningsföretag

Med målsättningen att underlätta och säkerställa installationsbranschens framtida kompetensförsörjning har styrelserna i EUU och IUC enats om att det finns stora fördelar med ett samla utbildningsverksamheten i ett företag.

- Installatörsbranschens utmaning med att hitta kompetenta medarbetare kommer högst sannolikt att öka framöver. Vi behöver därför säkerställa att branschen tillhandahåller långsiktig, kvalitetssäkrad och branschanpassad utbildning, säger Per Wilhelmsson, styrelseordförande i IUC.

- Frågan har naturligtvis aktualiserats ytterligare genom bildandet av Installatörsföretagen. Vi ser ett stort behov av att ännu bättre än idag, dra nytta av den kompetens som finns i de utbildningsföretag där vi är ägare eller stiftare. En rad frågor återstår dock att besvara innan styrelse, ägare och stiftare kan ta ett slutligt beslut”, säger Jan Siezing, styrelseordförande i EUU, tillika vd i Installatörsföretagen.

Styrelserna i EUU och IUC har därför beslutat att djupare undersöka förutsättningarna för att bilda ett nytt utbildningsföretag genom en sammanslagning av IUC i Katrineholm och EUU i Nyköping.

- Drivkraften är helt grundad i ambitionen att utveckla och leverera ett attraktivare erbjudande än vad utbildningsföretagen kan göra enskilt. För att möta företagens framtida krav på utbildning behöver vi ta frågan om kompetensförsörjning i installationsbranschen till nästa nivå, säger Per Wilhelmsson.

Ägare och stiftare beräknas fatta beslut senast maj 2018.

För mer information:

Per Wilhelmsson, styrelseordförande IUC, 072-241 4490