Grattis! Här är Kompetensgalans vinnare

VVS Företagens Kompetensgala 2013 har utsett Luleå gymnasium till Årets skola, Catrin Åkerberg, studievägledare på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna till Årets studievägledare samt Bent Nielsen yrkeslärare VVS till Årets yrkeslärare VVS. Prisutdelningen gick av stapeln i Stockholm den 28 oktober. Då korades vinnarna i respektive kategori och tog emot pris av Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin.

-Det är glädjande att så många uppmärksammat vår satsning och velat tävla. Med dessa priser vill vi lyfta fram skolans, yrkeslärarnas och studievägledarnas viktiga roll för våra ungdomars karriärval i livet. Juryns arbete har varit omfattande. Resultatet är tre vinnare, och jag vill gratulera alla tre som gjort ett fantastiskt arbete på sina respektive skolor, säger Manne Didehvar, chef kompetensförsörjning på VVS Företagen samt initiativtagare till Komptensgalan.

Det är branschorganisationen VVS Företagen som står bakom Kompetensgalan och som också nominerar och utser Årets studievägledare, Årets yrkeslärare VVS och Årets skola.

-En förutsättning för att våra ungdomar ska lyckas med sitt val av utbildning och framtida yrken är ett närmare samarbete mellan skola och näringsliv. Kompetensgalans syfte är att få fler ungdomar att välja yrkesprogrammen, menar Manne Didehvar.

Samtidigt som ungdomsarbetslösheten är hög är behovet av arbetskraft inom vissa yrken stor, inte minst inom VVS-branschen. Det är därför dags att agera och hitta nya lösningar så att fler unga kan försörja sig själva.

-Vi gemensamt har ansvaret för ungdomarnas kunskapslyft. Genom Kompetensgalan tar vi inom branschen vårt ansvar och marknadsför oss och de möjligheter till jobb som finns hos oss, menar Manne Didehvar.

För mer information:

Manne Didehvar, chef kompetensforum VVS Företagen, tel: 08-762 75 10
Karoline Hammar, pressansvarig VVS Företagen, tel: 08-762 75 44
Ingrid Backfjärd, rektor Luleå gymnasium, tel: 070-697 76 97
Catrin Åkerberg, studievägledare Rekarnegymnasiet, tel: 070-333 76 55
Bent Nielsen, yrkeslärare VVS, Universitetsholmens gymnasium, tel: 070-714 18 93

Om VVS Företagen
VVS Företagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag verksamma inom VVS samt arbetsgivarorganisation för företag verksamma inom kyla, rör, industrirör, ventilation och teknisk isolering. VVS står för värme, ventilation och sanitet, tre viktiga hörnstenar i den verksamhet som utgör våra medlemmars företagande
.