Konsumenten lever farligt på byggvaruhuset

Många av de elartiklar du kan köpa i bygghandeln får av säkerhetsskäl bara installeras av behörig yrkesperson. Men butikerna saknar skyltning, produkterna märkning och personalen ger till och med direkt felaktiga råd. Råd som i värsta fall kan leda till dödsolyckor. Och trots att branschen av myndigheten uppmanats åtgärda bristerna har inget hänt. Det visar en ny undersökning från Elektriska Installatörsorganisationen EIO.

Vem som helst får köpa utomhusbelysning eller bastuaggregat. Men en felaktig installation kan leda till olyckor och i värsta fall dödsfall. Därför krävs det enligt lag behörighet för att installera och koppla in dessa och många andra elartiklar.

För ett år sedan offentliggjorde EIO en kartläggning som visade att byggvaruhusen brister fullständigt i så väl information som kompetens när de säljer elartiklar. Det ledde till att Elsäkerhetsverket uppmanade handeln att vidta åtgärder.

Nu, ett år senare har EIO återbesökt Bauhaus, Clas Ohlson, Jula och K-rauta i Göteborg, Malmö och Sundsvall där man ställt samma frågor och undersökt samma produkter. Fortfarande brister såväl skyltning som personalens råd i de allra flesta fall.

- Bara i Julas byggvaruhus kan vi se spår av förbättring. Hos de övriga tre säljs behörighetskrävande elartiklar fortfarande på samma sätt som hammare och spik, säger Johan Martinsson, bransch- och affärsutvecklingschef på EIO.

Årets undersökning kompletterades med en granskning av elartiklar som kräver behörighet i online-butiker tillhörande sju byggvarukedjor – förutom de fyra ovan granskades Biltema, Byggmax och Bygghemma.

- Inte ens i online-butikerna där det kostar noll och tar minuter att åtgärda brister har handeln ansträngt sig. Efter ett år är det fortfarande lika svårt för konsumenter att få tydlig information och rätt råd när det gäller elsäkerhet, fortsätter Johan Martinsson.

Rapporten "Fortfarande noll koll – Stora brister vid butiksförsäljning av elartiklar" finns att ladda ner i sin helhet på eio.se.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under oktober 2014 genom oannonserade återbesök i 12 utvalda byggvaruhus. Under samma tidperiod och med samma frågeställningar undersöktes sju av de största e-handelssajterna inom byggvaror. Rapporten är en uppföljning till ”Noll koll – Stora brister vid butiksförsäljning av elartiklar” som släpptes i oktober 2013.

Johan Martinsson, bransch- och affärsutvecklingschef
johan.martinsson@eio.se

Charlotte Printz, PR-ansvarig
charlotte.printz@eio.se

Elektriska Installatörsorganisationen (EIO) är en partipolitiskt obunden och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag. Vi har närmare 2 800 medlemsföretag med sammanlagt över 26 500 anställda som omsätter 33 miljarder kronor. Sedan 1906 - i över hundra år – har EIO arbetat med att stärka medlemsföretagens och elteknikbranschens konkurrenskraft.

Bara i Julas byggvaruhus kan vi se spår av förbättring. Hos de övriga tre säljs behörighetskrävande elartiklar fortfarande på samma sätt som hammare och spik.
Johan Martinsson, bransch- och affärsutvecklingschef på EIO.
Inte ens i online-butikerna där det kostar noll och tar minuter att åtgärda brister har handeln ansträngt sig. Efter ett år är det fortfarande lika svårt för konsumenter att få tydlig information och rätt råd när det gäller elsäkerhet.
Johan Martinsson, bransch- och affärsutvecklingschef på EIO.