Nytt kollektivavtal klart för elteknikbranschen

Idag, fredag, enades Elektriska Installatörsorganisationen EIO och Svenska Elektrikerförbundet om ett nytt Installationsavtal för elteknikbranschen. Avtalet löper på 13 månader och ger löneökningar på 2,4 procent för perioden, vilket ligger inom det av industrin satta märket.

Förhandlingarna kring det nya avtalet har bedrivits i en god anda med den gemensamma målsättningen att nå ett avtal i enighet.  Vi är mycket nöjda med resultatet och är övertygade om att vi nu tar ytterligare ett steg i riktning mot det moderna kollektivavtal branschen behöver, säger Installatörsföretagens förhandlingschef Åsa Kjellberg Kahn.

Det nya Installationsavtalet som idag undertecknades av båda parterna följer det så kallade märke som den internationellt konkurrensutsatta industrin kom överens om den 31 mars 2016. Märket innebär en löneökning på 2,2 procent räknat över en tolvmånaders period och blir, omsatt till 13 månader 2,4 procent.

- Vi är förstås nöjda med att vi nu har ett avtal som håller sig inom industrins norm. Det är viktigt att vi håller fast vid modellen att industrins konkurrenskraft är styrande. Det har varit en framgångsrik väg som har gett reallöneökningar i många år, fortsätter Åsa Kjellberg Kahn.

Andra förändringar i avtalet är bland annat justering av permissionsreglerna, möjlighet att träffa överenskommelser vid så kallade rotationsarbeten samt ändringar i tidbanksbestämmelserna med bland annat ökade möjligheter till överenskommelser med enskilda medarbetare om hur tidbanken ska disponeras. En viktig fråga för Elektrikerförbundet har varit skyddet för den personliga integriteten, som lösts genom förtydliganden av hur förhandlingarna ska gå till vid införande av elektroniska övervakningssystem.

En viktig fråga som vi arbetat med som parter i många år är att ändra branschens ålderdomliga reseregler. Här har vi träffat en principöverenskommelse om nya bestämmelser som vi ska granska närmare under året, säger Åsa Kjellberg Kahn.

Installationsavtalet berör 2800 företag och 20 000 elektriker. Avtalet förhandlas mellan EIO, en del av Installatörsföretagen, och Svenska Elektrikerförbundet. Den nya avtalsperioden löper mellan 1 april 2016 till 30 april 2017.

Mer information om överenskommelsen kommer löpande på http://www.eio.se/avtal2016/

asa.kjellberg-kahn@installatorsforetagen.se

Karoline Hammar, kommunikationschef
karoline.hammar@installatorsforetagen.se

Installatörsföretagen är en politiskt oberoende organisation. Vi representerar 3 500 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag, som med sina 40 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik. Organisationen bildades av Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen som båda är en del av Installatörsföretagen.

Förhandlingarna kring det nya avtalet har bedrivits i en god anda med den gemensamma målsättningen att nå ett avtal i enighet. Vi är mycket nöjda med resultatet och är övertygade om att vi nu tar ytterligare ett steg i riktning mot det moderna kollektivavtal branschen behöver.
Åsa Kjellberg Kahn, förhandlingschef
Vi är förstås nöjda med att vi nu har ett avtal som håller sig inom industrins norm. Det är viktigt att vi håller fast vid modellen att industrins konkurrenskraft är styrande. Det har varit en framgångsrik väg som har gett reallöneökningar i många år.