Ny video med information för personer som beviljats asyl

Till videon som är på engelska kan du välja textning på arabiska, farsi, kurdiska (sorani) eller somaliska. Du gör det i videons inställningar.

Folkpensionsanstalten (FPA) har publicerat en video riktad till personer som beviljats asyl med information om hur deras ärenden framskrider hos FPA efter att de beviljats uppehållstillstånd. "För oss på FPA är det viktigt att berätta om den sociala tryggheten för våra kunder på ett begripligt sätt och att beakta kundernas olika bakgrund", säger Olga Tarsalainen, ansvarig för kommunikation i internationella frågor vid FPA.

Broschyr för asylsökande

FPA ger information till asylsökande med en broschyr som likaså har publicerats på engelska, arabiska, farsi, kurdiska (sorani) och somaliska. Broschyren finns i elektronisk form på FPA:s webbplats. Man kan skriva ut broschyren och dela ut den till kunderna. Broschyren har bland annat delats ut till alla flyktingförläggningar i Finland via Migrationsverket.

Information för asylsökande på 12 språk

FPA samarbetar med webbtjänsten Infopankki.fi. I webbtjänsten finns numera också information om social trygghet för asylsökande på 12 språk.

Tjänsten går även behändigt att använda via mobil eller pekplatta. Det är enkelt att byta språk och att röra sig på webbplatsen. Tjänstens användaregenskaper har förbättrats genom större fontstorlek och en åskådligare ingångssida.

Närmare information för medierna:
FPA:s administrativa avdelning, informationsenheten
Olga Tarsalainen, informatör, internationella ärenden, tfn 050 551 7263
fornamn.efternamn@fpa.fi

Se videon för dem som beviljats asyl på Youtube. Välj textning från videons inställningar.

Läs broschyrerna

arabiska

engelska

farsi