Regionstyrelsen har beslutat köpa och sälja fastigheter i Finspång

Idag beslutade styrelsen för Region Östergötland att sälja Lasarettet i Finspång för 8 miljoner kronor och köpa fastigheterna Borgmästaren 6+8, Montören 3 samt del av Högby 1:2 för 8,5 miljoner kronor. Beslutet bekräftar att byggandet av Vårdcentrum Finspång kan inledas.

- Det känns bra att vi idag tagit ett steg närmare Vårdcentrum i Finspång. För oss är det viktigt att de som arbetar inom vården ska ha en bra arbetsmiljö och att de som besöker vården ska komma till en välkomnande miljö, säger Mats Johansson (S), regionstyrelsens ordförande.

Det var i mitten av förra året som regionstyrelsen tog beslutet om att bygga Vårdcentrum i Finspång för 500 miljoner kronor. Dagkirurgin flyttas till Vrinnevisjukhuset i Norrköping samtidigt som en ny rehabiliteringsverksamheten förstärks och får ett större upptagningsområde. Idag tog regionstyrelsen beslut om fastighetsaffärerna som är grunden i att inleda byggnationen.

- Nu ska den praktiska och juridisk processen ta fart och vi vill börja bygga så fort som möjligt, fortsätter Mats Johansson (S).

För mer information:
Mats Johansson (S), regionråd 010-103 71 17

Koalition för Östergötland är den politiska majoriteten i Region Östergötland bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Centern.