Så upptäcker du psykopater i organisationen

Psykopater finns i de flesta organisationer. Du kan ha dem som medarbetare, kollega eller chef. Var de än dyker upp orsakar de kaos, ekonomisk skada och mänskligt lidande. Hur upptäcker man en psykopat? Hur fångar man upp dem i rekryteringssituationer? Om de redan är anställda, hur kan man minska skadeverkningarna och bli av med dem?
Nu kommer Lars-Olof Tunbrås uppmärksammade bok Psykopatiska chefer i en ny, utvidgad upplaga – med nya fallbeskrivningar och med utökade avsnitt om psykologin bakom psykopati och om hur du kan hantera frågan vid rekrytering och avveckling.

Psykopatiska chefer är den första svenska boken om psykopatiskt beteende i arbetslivet. När första upplagan kom 2003 visade de starka reaktionerna att den tog upp ett angeläget problem och fyllde en terapeutisk funktion för många. Genom att uppmärksamma problemet vill författaren främja det goda och långsiktigt effektiva ledarskapet och skydda medarbetare och organisationer från det dåliga.
Boken vänder sig i första hand till personer som har rekryteringsansvar eller arbetar med personalfrågor, men den är också givande för alla som är eller har varit utsatt för en psykopat i sin närhet.

Om författaren:
Lars-Olof Tunbrå har lång erfarenhet från olika chefspositioner inom näringslivet. Sedan mitten av 1990-talet är han verksam som chefsrekryterare och är idag vd för International Search Partners AB. Han gör också organisationsutredningar och genomför seminarier om psykopati i arbetslivet. Lars-Olof Tunbrå är medlem i och auktoriserad av ESK, Föreningen Sveriges Executive Search Konsulter.

Fakta om boken:
Titel: Psykopatiska chefer – lika farliga som charmiga