Kommuniké från årsstämman i Lightlab Sweden AB

Aktieägarna i LightLab Sweden AB (publ) höll årsstämma torsdagen den 11 maj 2017 i Stockholm.

I anslutning till stämman visade bolaget stämmodeltagarna modeller av den portabla vattenreningsprodukt för konsumentmarknaden kring vilken Bolaget samarbetar med Wallenius Water. Bolaget visade även prototyper av de UV-chip som utvecklas i samarbete med NTU Singapore.

Årsstämman beslutade bland annat, i enlighet med styrelsens och valberedningens förslag, enligt följande:

att                fastställa resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning,

att                överföra de till stämmans förfogande stående medlen i ny räkning,

att                bevilja ansvarsfrihet åt styrelsens ledamöter och den verkställande direktören,

att                genom omval utse Torkel Elgh, Tove Langlet, Göran Seifert och Håkan Wallin till ordinarie styrelseledamöter,

att                omvälja Torkel Elgh till styrelseordförande,

att                styrelsens ordförande ska erhålla ett arvode om 200.000 kr och övriga ledamöter ett arvode om 100.000 kr vardera. Vidare ska ett dagarvode på 7.000 kr i förekommande fall utgå för arbetsinsatser som ligger utöver vad som följer av styrelseuppdraget,

att                valberedningen ska bestå av Mattias Klintemar (ordförande), Kåre Gilstring, Bertil Lindahl och styrelsens ordförande Torkel Elgh,

samt att       bemyndiga styrelsen att under tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om emission av B-aktier, konvertibler och/eller teckningsoptioner med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport och/eller kvittning eller eljest med villkor. Vid beslut med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt skall styrelsen dock inte kunna fatta beslut som innebär att aktiekapitalet ökas med mer än 20 procent.

Stockholm den 11 maj 2017

Styrelsen för LightLab Sweden AB (publ)

Denna information är sådan information som LightLab Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 11 maj 2017 kl. 19:00 CET.

LightLab Sweden AB (publ), www.lightlab.se, utvecklar, marknadsför och säljer teknologi för kostnadseffektiv och miljövänlig framställning av ljus med fokus på UV-rening, EEE Light® Technology. LightLab har cirka 4 300 aktieägare. Bolagets aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bank.