Loomis erhåller beslut från spanska konkurrensmyndigheten

Loomis har tidigare kommunicerat, initialt i delårsrapporten daterad 2 maj 2016, att Loomis spanska dotterbolag och en konkurrent på den spanska marknaden har varit föremål för granskning av den spanska konkurrensmyndigheten. Myndigheten har nu informerat Loomis Spanien om beslutet vilket innebär ett bötesbelopp för Loomis Spanien och dess konkurrent avseende otillbörlig marknadsuppdelning. För Loomis Spaniens del uppgår bötesbeloppet till cirka MEUR 7.

Loomis vidhåller att man agerat i enlighet med gällande lag och motsätter sig därför innehållet i beslutet och bötesbeloppet. Loomis avser att överklaga beslutet till spansk domstol.

17 november 2016

Patrik Andersson
Vd och koncernchef

Epost: patrik.andersson@loomis.com

Ekonomi- och Finansdirektör

Mobiltelefon: 070-810 85 59
Epost: anders.haker@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering, förvaring och återvinning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, återförsäljare och andra bolag. Loomis bedriver verksamhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter drygt 23 000 personer och omsatte 2015 drygt 16 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 november 2016 kl. 08.00 CET.