• Mastercard/

Nordea, SEB och Swedbank först i Sverige med att lansera digitala plånböcker baserade på MasterPass från MasterCard

För att twittra om nyheten, använd hashtag #MasterPass #MasterCard

Stockholm den 19 december 2013 – Nordea, SEB och Swedbank, tre av Nordens ledande banker, bekräftar nu att de kommer lansera digitala plånböcker baserade på MasterCards digitala plattform MasterPass™. Genom MasterPass teknik och funktionalitet kommer bankerna erbjuda egna digitala plånböcker till sina kunder, vilket ger dem tillgång till en smidig och global lösning för att enkelt kunna shoppa på nätet från vilken uppkopplad enhet som helst.

Med de digitala plånböckerna, baserade på MasterPass, kan konsumenter tryggt och bekvämt handla på nätet från till exempel persondatorer, surfplattor eller smarta mobiltelefoner, oavsett operativsystem. Användare kan lagra alla sina MasterCard-kort men även bank- kredit- och förbetalda kort från andra kortvarumärken samt önskade leveransadresser i sin digitala plånbok. Vid köpet kan man sedan välja vilket kort och leveransadress som ska användas.

“Vi är väldigt stolta över att meddela att Nordea, SEB och Swedbank kommer lansera digitala plånböcker baserade på MasterCards digitala plattform MasterPass. Tack vare samarbetet med dessa banker kommer en säker, smidig och smart digital plånbok, som kan användas i hela världen och i vilken man kan lagra kort från alla kortvarumärken, att bli tillgänglig för miljoner svenska konsumenter”, säger Mats Taraldsson, affärsutvecklingschef MasterCard Norden och Baltikum.

MasterPass gör betalprocessen enklare hos de e- och m-handlare som har en “Buy with MasterPass”-knapp, eftersom MasterPass automatiskt fyller i namn, adress- och kortinformation vid varje enskilt köp. I Sverige kommer MasterPass att vara ännu smidigare, då användare kommer kunna öppna sin digitala plånbok och godkänna köp med hjälp av Mobilt BankID.

Förutom att Nordea, SEB och Swedbank bekräftar att de kommer att ge ut digitala plånböcker baserade på den digitala plattformen MasterPass, meddelar även Paynova, en av Sveriges främsta betaltjänstleverantörer på nätet, att de kommer tillhandahålla “Buy with MasterPass”-knappen, vilket gör att alla e- och m-handlare som är anslutna till Paynova enkelt kan erbjuda MasterPass-knappen på sina webbsidor. Idag avbryts 38% av alla påbörjade köp  på nätet på grund av ”dåliga” check-out processer eller att ett önskat betalsätt saknas och i mobilen vill en majoritet betala med kort men vill inte registrera kortnummer vid varje köp [1]. Med hjälp av MasterPass förbättras köp-processen, som också  innefattar alla garantier som en vanlig kortbetalning redan erbjuder, vilket gör att fler besökare genomför sina köp på nätet. Detta leder i sin tur till bättre ekonomiskt utbyte för e-butiken och bättre service för konsumenten och därmed ökat intresse för e- och m-handeln.

Lösningen kommer till en början finnas tillgänglig för internetshopping. I ett andra steg kommer även handlare kunna erbjuda kunder att i vanlig butiksmiljö betala med MasterPass i sin smarta mobil istället för att ta fram plastkortet. Därigenom erbjuds de en ny betalningsupplevelse med hjälp av tekniska lösningar, såsom NFC-kommunikation eller avläsning av en QR-kod i kassan – beroende på vad som är gångbart på olika marknader.

MasterPass finns idag tillgänglig för konsumenter i Australien, Kanada, USA och Storbritannien. MasterPass expanderar nu till andra marknader och kommer att finnas tillgänglig för både handlare och utgivande partners i Belgien, Brasilien, Frankrike, Israel, Italien, Kina, Nederländerrna, Singapore  och Spanien.

MasterPass kommer att lanseras i Sverige under 2014.

Citat från partners

”Våra kunder och handlare efterfrågar betalningslösningar med hög säkerhet kombinerat med smidighet och användarvänlighet. Genom detta samarbete med MasterCard integrerar vi vår elektroniska plånbok med Mobilt BankID, vilket underlättar för våra kunder.” säger Lars Boström, chef för Nordea Kort.

”På SEB fokuserar vi på att göra den ekonomiska vardagen enklare för våra kunder. De förväntar sig smarta betalningslösningar. Genom den digitala plånboken på MasterCards plattform MasterPass, kommer vi på sikt att erbjuda en snabb, säker och global lösning för shopping online med till exempel en smart mobiltelefon. En lösning som i förlängningen även kommer att fungera i fysisk butik.” säger Nils Hilbard, Head of Strategy på SEB Kort.

”Vi på Swedbank arbetar intensivt för att alltid kunna erbjuda våra kunder enklare, tryggare och snabbare sätt att betala, inte minst när de e-handlar. MasterPass är en viktig byggsten för oss när vi nu satsar vidare inom mobila betalningslösningar – för både handlare och konsumenter på nätet och i mobilen.” säger Erik Cyrus, Head of Group Cards, Swedbank.

”Vi är stolta över att MasterCard har valt Paynova som första betaltjänstleverantör i Norden att lansera MasterPass. I och med detta tar Paynova ytterligare steg i att möta konsumenten för ökad kundlojalitet samt snabbare och enklare köp på nätet.” säger Daniel Ekberger, vd Paynova.

Den digitala plattformen MasterPass innefattar:

• MasterPass checkout services – möjliggör för handlarna att på ett konsekvent sätt ta emot elektroniska betalningar, oavsett var konsumenten befinner sig. I framtiden kommer MasterPass också kunna användas för betalning i butik då MasterPass stödjer användningen av Near Field Communication-lösningar (NFC) och QR-koder.
  • MasterPass Connected Wallets – tillåter banker, handlare och partners att kunna erbjuda sina egna digitala plånböcker baserade på MasterPass-plattformen eller att koppla sina egenutvecklade digitala plånböcker till MasterPass globala acceptansnätverk .
  • MasterPass value added services – berikar shoppingupplevelsen före, under och efter betalning genom att tillhandahålla tjänster för lojalitet, Priceless-erbjudanden samt andra upplevelser.

Mer information om MasterPass i Sverige finns här:

[1] DIBS E-Handel 2013

Frida Almgren, kommunikationschef MasterCard, Norden och Baltikum
Mail: frida_almgren@mastercard.com

MasterCard (NYSE:MA) är ett globalt betalnings- och teknikföretag. MasterCard driver världens snabbaste nätverk för betalningsprocesser som knyter samman konsumenter, finansiella institutioner, handeln, myndigheter och företag i över 210 länder och marknader. MasterCards produkter och lösningar gör vardagliga aktiviteter – som inköp, shopping, resande och företagande – lättare, säkrare och mer effektivt för alla. Följ oss på Twitter @MasterCardNews,vår blogg Cashless Conversations och prenumerera på senaste nytt. För mer information besök: www.mastercard.se