Säkerheten är av stor vikt för Nyåkers Pepparkakor

Vad vore julen utan pepparkakor? På Nyåkers Pepparkakor i Västerbotten är högsäsongen i full gång. Läs mer om hur de har löst både säkerhet och effektivitet med hjälp av METTLER TOLEDOs maskiner.

Samarbetet med METTLER TOLEDO, en av världens ledande tillverkare av vågar och vägningssystem, har bidragit till både ekonomiska och ergonomiska vinster för det anrika bageriet Nyåkers pepparkakor utanför Umeå. Dessutom upplever personalen större trygghet i att kundernas produkter är kvalitetssäkrade och kontrollerade. Så här inför juletid och högsäsong känns det extra angeläget att leveranserna är trygga.

Det anrika Nyåkers pepparkakor är ett familjeföretag som grundades 1952 i Nyåkersbygden, Västerbotten. Företaget är Sveriges första industriella pepparkaksbageri och även ett av Sveriges mest framgångsrika.
– Vi har två lokaler för tillverkning i dag, en i Nyåker och en i Bjurholm. Vi använder i princip samma maskiner som vi gjorde på femtiotalet, även om vi har kompletterat mycket genom åren. METTLER TOLEDOs kontrollvåg och metalldetektorer är goda exempel på det, säger Denes Kotschate, tekniker på Nyåkers.

Effektivare produktion tack vare kontrollvägning
Samarbetet med METTLER TOLEDO är ett led i effektiviseringen och säkerhetsarbetet i verksamheten. Med hjälp av en våg säkerställer man med automatik och hög säkerhet att slutprodukten, den färdiga pepparkaksburken, håller rätt vikt och därmed rätt mängd pepparkakor.
– Kontrollvägningen gör att vi kan garantera att varenda burk innehåller exakt rätt mängd pepparkakor. Tidigare hade vi personal som vägde för hand vilket var tidskrävande, jobbigt och osäkert, förklarar Denes.
Större säkerhet tack vare metalldetektorer
METTLER TOLEDO har också levererat fyra metalldetektorer till bageriet. De används i tillverkningsprocessen för att upptäcka eventuell metall i pepparkakorna. Hittills har det aldrig förekommit att metallbitar lossnat under produktionen men med hjälp av detektorerna kan företaget garantera detta, vilket också är ett krav som myndigheterna ställer på livsmedelsproducenter.
– Vi har aldrig råkat ut för någon metall och kommer förmodligen aldrig göra det. Vi kontrollerar metalldetektorerna två gånger per skift genom att vi lägger dit en liten testbricka för att se att den fungerar. Två av detektorerna har vi haft i åtta år, säger Denes.

Ekonomiska vinster
Åtgärderna har bidragit till vinster både tidsmässigt och kostnadsmässigt för Nyåkers pepparkakor. Då man tidigare använt sig av manuell vägning av pepparkaksburkarna, vilket krävt en till två tjänster, har man nu kunnat sänka personalkostnaderna avsevärt.
METTLER TOLEDOs tekniska lösningar gör att Nyåkers pepparkakor nu kan fokusera ytterligare på kärnverksamheten som så här till jul känns extra angeläget – högsäsongen har just inletts.
– METTLER TOLEDO har varit helt fantastiska i kontakten med oss. De uppmärksammar våra behov och känns snarare som en medarbetare än som leverantör. De är pålästa och erbjuder fantastisk service, säger Denes.

Erfarenhet och kunskap var viktigt
Nyåkers pepparkakor har gjort stora tids- och kostnadsbesparingar genom samarbetet med METTLER TOLEDO och kan dessutom ge sina köpare fullständig trygghet vad gäller kraven för säker tillverkning.
– Vi ville vara säkra på att vår leverantör hade mycket erfarenhet i ryggen och då väljer man gärna en välkänd och etablerad aktör. En rolig detalj är att vi faktiskt har använt METTLER TOLEDOs produkter sedan femtiotalet. Vi har en METTLER TOLEDO-våg kvar på bageriget, från tiden då vi startade, som fortfarande är i drift.

Fakta/Nyåkers pepparkakor
Startades av bröderna Bengt och John Åström 1952 i Nyåkersbygden, Västerbotten.
Företaget är Sveriges första pepparkaksbageri.
1960 brann bageriet ner till grunden men sex månader senare var det full fart igen.
Från 1965 och framåt byggs fabriken ut och börjar tillverka mandelkubb och skorpor.
I dag är Nyåkers pepparkakor ett av Sveriges mest framgångsrika pepparkaksbagerier.
Nyåkers pepparkakor är störst på den skandinaviska marknaden men har nått stora framgångar också i USA och Japan.

Peter Widgren
peter.widgren@mt.com

METTLER TOLEDO säljer vågar och vägningssystem samt analys- och processinstrument för tillverkningsindustri och laboratorier. Företaget är representerat i ca 100 länder och har tillverkning på 15 platser runt om i världen, bl a i Schweiz, Tyskland, England, USA, Kina och Norge.
Koncernen, med huvudkontor i Schweiz, är noterat på New York Stock Exchange. Totalt har koncernen ca 13.100 anställda och omsatte 2014 for 2.486 miljarder USD. METTLER TOLEDO Norden är en marknads-, sälj- och serviceorganisation med huvudkontor i Stockholm, men har också kontor i Oslo och Köbenhamn. I Finland och Baltikum, så är METTLER TOLEDO representerat av återförsäljare. I Skandinavien har vi ca.165 anställda med en årlig omsättning på ca.400 miljoner kr.