Svenskt Tenn förlänger sin närvaro på Stockmann i Helsingfors

I oktober kommer den omfattande utställningen om Josef Frank, Against design, till Designmuseum i Helsingfors. Med anledning av detta kommer Svenskt Tenns Pop up-butik på varuhuset Stockmann att stå kvar fram tills den 17 mars 2019.

– Det kändes självklart för oss att förlänga Pop up-butiken på Stockmann när den gedigna utställningen Against Design kommer till Helsingfors, där Josef Franks hela karriär och livsverk beskrivs på ett genomarbetat vis. Det är ett sätt för oss att värna arvet efter företagets grundare Estrid Ericson som är en del av det uppdrag vi har från Svenskt Tenns ägare, Kjell och Märta Beijers stiftelse, säger Thommy Bindefeld, Marknadschef och kreativt ansvarig.

Det var i början av sommaren 2018 som Svenskt Tenns Pop up-butik, på det anrika varuhuset Stockmann, öppnade i samband med att två utställningar om Svenskt Tenn visades i Helsingfors, dels på Hanaholmens kulturcentrum och dels på Didrichsens konstmuseum.

– Svenskt Tenn har en butik i världen och det är den på Strandvägen i Stockholm. Bolagets grundare Estrid Ericson skapade tillsammans med formgivaren Josef Frank en stark inredningsfilosofi som än idag ligger till grund för hur butiken upplevs. Det är endast i samband med utställningar likt dem i Finland som Svenskt Tenn öppnar Pop up-butiker, för där skapas en djupare kontext kring vad Svenskt Tenn är och står för, säger Thommy Bindefeld, Marknadschef och Kreativt ansvarig.

Utställningen Against Design produceras av MAK, Österrikes museum för konstindustri och samtidskonst, där den först öppnade 2015 och är den mest omfattande utställning som skapats gällande Josef Franks livsverk i form av arkitekt och formgivare. Det var i samband med den utställningen som Svenskt Tenn för första gången provade Pop up- konceptet vilket visade sig lyckat.

– Josef Franks formgivning är inte bara något som visas på museum, det är ett viktigt arv som Svenskt Tenn fortsätter att producera än idag, 85 år efter det att Josef Frank inledde sitt långa samarbete med Estrid Ericson och Svenskt Tenn, avslutar Thommy Bindefeld.

Under 2017 kom utställningen Against Design till ArkDes i Stockholm och från oktober 2018 kan den upplevas på Designmuseum i Helsingfors.

För mer information kontakta:

Elin Lervik, presschef Svenskt Tenn: +46 760 12 88 00, elin.lervik@svenskttenn.se

Thommy Bindefeld, marknadschef Svenskt Tenn: +46 8 670 16 02, thommy.bindefeld@svenskttenn.se

Svenskt Tenn är ett inredningsföretag med butik på Strandvägen i Stockholm och på webben. Sedan 1975 ägs Svenskt Tenn av Kjell och Märta Beijers Stiftelse, som ger stora anslag till forskning och även bidrar till att främja svensk heminredning och design.

Taggar: