NCC startar utvecklingen av Lielahti Center i Tampere, Finland

NCC Property Development startar nu utvecklingen av Lielahti Center. Projektet kommer att förbättra både handel och allmän service i Lielahtiområdet.

Projektet består av totalt 15 000 kvadratmeter, varav uthyrningsbara ytor för detaljhandel och service utgör 13 350 kvadratmeter. Nuvarande uthyrningsgrad uppgår till 42 procent. Projektet uppskattas till ett värde av 50 MEUR och kommer att färdigställas i mars 2014.

Den största hyresgästen blir Tampere stad som kommer att koncentrera ett antal serviceinrättningar till Lielahti Center. Servicen kommer att bestå av ett bibliotek, flera hälso- och sociala inrättningar såsom barnavårdscentral och servicecenter för äldre. Lielahti Center kommer även att hysa annan service samt butiker, bland annat H&M.

– I detta projekt skapar kombinationen av handel och allmän service ett dynamiskt område som tillför värde för invånarna i Tampere, säger Joachim Hallengren, affärsområdeschef i för NCC Property Development. För närvarande har vi totalt nio pågående projekt i Finland och som en av de ledande fastighetsutvecklarna på finska marknaden, är vi en aktiv drivkraft för hållbarhetsfrågor, avslutar Joachim Hallengren.

Lielahti Center är utformat för att uppfylla kravet för nivån “Mycket bra” i enlighet med BREEAM:s miljöcertifieringssystem.

För mer information, kontakta:
Joachim Hallengren, affärsområdeschef, NCC Property Development. Telefon: +46 (0)70-643 95 68
Tero Estovirta, vd, NCC Property Development Finland. Telefon: +358 (0)50-593 6194
Annette Kaunitz, chef för marknadsföring & kommunikation, NCC Property Development. Telefon: +46 (0)708-390 337
NCC:s presstelefon + 46 (0)8-585 519 00, e-post: press@ncc.se

Alla pressmeddelanden från NCC finns på www.ncc.se. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg- och fastighetsutveckling i Norden. 2011, hade NCC försäljningssiffror på 53 miljarder SEK och 17 500 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden, i de baltiska länderna och i St. Petersburg

Taggar: