Nobina vinner SL-upphandling i Norrtälje

Nobina har vunnit upphandlingen av busstrafiken avseende Norrtälje.  Upphandlingen drevs av Storstockholms Lokaltrafik, SL, avseende busstrafiken mellan huvudsakligen Stockholm och Norrtälje omfattande 85 bussar, varav 20 dubbeldäckare. Trafikstart sker i juni 2011. Nuvarande operatör av trafiken är Busslink.

Värdet av det nya trafikavtalet är cirka 250 MSEK i omsättning per år och avtalet löper åtta år från trafikstarten den 24 juni 2011, med möjlighet till två års förlängning. Avtalet bygger på en kombination av fast pris och en rörlig ersättning per antalet påstigande kunder.

– Vi är mycket glada att ha blivit utvalda för uppgiften att bedriva och utveckla trafiken mellan Stockholm och Norrtälje. Det nya avtalet innehåller delvis en rörlig ersättning genom vilken vi får större incitament att attrahera resenärer som en del av uppdraget att bedriva trafiken, säger Ragnar Norbäck, VD och koncernchef för Nobina AB.

I avtalet ingår en förnyelse av bussflottan med en starkare miljöprofil och en bättre komfort med AC ombord.

För mera information kontakta:
Ragnar Norbäck, VD och koncernchef Nobina AB, tel +46 8 410 650 00
Ingrid Håkansson, IR, tel +46 8 410 650 51

Vi förenklar människors vardagsresor. Nobina Sverige AB står idag för nära 30 procent av den offentliga busstrafiken i Sverige. Vi bedriver linjetrafik på entreprenad åt uppdragsgivare i hela landet, som till exempel SL, Västtrafik och Skånetrafiken, samt lokal beställningstrafik. Nobina Sverige AB har 5 000 medarbetare, 2 100 bussar och omsätter cirka 4,2 miljarder kronor per år. Varje dag har vi cirka 500 000 påstigande kunder.

Nobina-koncernen är Nordens största aktör inom kollektivt resande med buss och har som affärsidé att förenkla kundens vardagsresor. Verksamheten omfattar regional trafik under kontrakt i Sverige, Norge, Finland och Danmark samt interregional trafik i egen regi genom dotterbolaget Swebus. Med cirka 260 miljoner resor per år är Nobina ett av norra Europas tio största persontrafikföretag.