OBDUCAT I EU-FINANSIERAT NANOPROJEKT MED BUDGET PÅ 16 MILJONER EURO

Som en betydande del av EU:s sjätte ramprogram har bildats ett konsortium med ett 30-tal deltagande parter – däribland Obducat AB.

Emerging Nanopattering Methods (NaPa), som konsortiet kallas, har av EU erhållit en bidragsbudget på cirka 16 miljoner Euro. NaPa ska bedriva forskning och utveckling avseende produktionstekniker för nanostrukturering såväl som multifunktionella polymerer mm.

Obducats del i projektet – som ska pågå i fyra år med start i mars 2004 – är relaterad till specifik utveckling inom Nanoimprintlitografi (NIL). Alla resultat av Obducats aktiviteter inom ramarna för projektet förblir företagets egendom. Fördelningen av den totala budgeten på 16 miljoner Euro mellan parterna är konfidentiell.

I en kommentar till EU:s beslut att finansiera NaPa inom ramen för EU:s sjätte ramprogram, säger Obducats VD Patrik Lundström:

-Arbetet med specifikationerna av vår del av NaPa-projektet har pågått under en tid. Det är självklart mycket glädjande både att Obducat accepterats som partner i konsortiet och att EU, som avspeglas i projektets budget, tillerkänner nanoteknik dess stora potential. Det här ger ytterligare trovärdighet åt det förväntade industriella genombrottet för nanoimprinttekniken och det är mycket positivt för Obducat.

Patrik Lundström, VD Obducat AB, 040 - 36 21 00 eller 0703 - 27 37 38

Johan Boman, Finanschef Obducat AB, 040 - 36 21 00 eller 0703 - 27 37 30

Obducat AB utvecklar och levererar teknologier, produkter och processer för produktion av avancerade mikro- och nanostrukturer. Obducats tjänster och produkter riktar sig i första hand till expansiva företag inom datalagrings-, halvledar-, kretskorts- och sensorindustrierna. Obducats teknologier omfattar elektronstråleteknik och nanoimprintteknik. Obducat finns i Sverige och Storbritannien och har huvudkontor i Malmö. Aktien är noterad på NGM-listan.

Läs mer på www.obducat.com