Pilotfish Networks vinner Göteborgs Companipris 2017

Pilotfish Networks har tilldelats Göteborgs Companipris 2017 som ges till framgångsrika företag som drivs och utvecklas i Göteborgsregionen.  Priset delas ut av näringslivsgruppen på Göteborg & Co och består av 25 000 kronor och en silverstatyett. – Det här priset är ett kvitto på att vårt framgångsrika internationella arbete också uppskattas på hemmaplan i Göteborg. För alla medarbetare på Pilotfish är det även ett erkännande av vårt arbete med att utveckla standardiserade verktyg och it-system för att förbättra kollektivtrafiken i Europa, säger Tomas Gabinus, vd för Pilotfish.

Göteborgs Companipris 2017 ges till Pilotfish Networks med motiveringen:

”Pilotfish Networks som bildades 2000 är från början en spinoff från Ericsson. Företaget har tagit ”Internet of Things” till kollektivtrafiken och gjort den både smartare och bättre för miljön genom att utveckla system som optimerar och hanterar komplex trådlös datorkommunikation till och från mobila enheter. Genom att våga gå sin egen väg och tro på sin produkt har Pilotfish Networks skapat sig en unik ställning inom sin bransch. Det tillsammans med ett starkt medarbetarperspektiv gör Pilotfish Networks till värdiga vinnare av Göteborgs Companipris 2017.”

Enligt Lennart Johansson, chef för Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, har Pilotfish Networks visat på stort entreprenörskap och nytänkande. Företaget har även genom innovativt arbete förändrat sin bransch och är nu i den absoluta framkanten av utvecklingen.

– Pilotfish är idag den enda leverantören av system som är certifierade enligt ITxPT, som ger användare en möjlighet att skräddarsy och uppdatera sina system och enheter efter specifika behov och till en betydligt lägre kostnad än tidigare. Samtidigt innebär ett öppet och standardiserat gränssnitt att marknaden för mindre leverantörer av olika tillämpningar öppnas upp. Det i sin tur ökar konkurrensen och driver på utvecklingen och effektiviseringen inom europeisk kollektivtrafik vilket är väldigt positivt, säger Tomas Gabinus.

Göteborgs Companipris 2017 instiftades 1994 och har sedan dess delats ut till cirka 60 företag. Årets pris tilldelades Pilotfish Networks och elcykelföretaget Ecoride.

För mer information, kontakta:

Tomas Gabinus, vd Pilotfish Networks AB. Tel: +46 31 339 66 74, E-post: tomas.gabinus@pilotfish.se

Pilotfish Networks uppdrag är att öka produktiviteten och attraktiviteten hos tåg-, spårvagns- och busstransporter genom strukturerad digitalisering. Erbjudandet baseras på en öppen, standardiserad fordonskommunikationsplattform med användarvänliga applikationer och stöd för kontinuerliga processförbättringar. Pilotfish-tekniken bygger på standarder och IT-arkitektur från den europeiska standardiseringsorganisationen ITxPT.

Citat

Tomas Gabinus, vd Pilotfish Networks