Bäst för miljön att tvätta bilen i en biltvätt

Nu är våren här och många väljer då att göra bilen vårfin genom tvätt. Men även om svenskarna vet att det är bättre för miljön att tvätta bilen i en biltvätt visar en färsk undersökning från Svenskt Vatten att 26 % av bilägarna i Sverige (37 % av de som bor i villa) tvättar bilen på gatan.

I undersökningen uppger också 68 % att de kan tänka sig att betala för en biltvätt för att skydda våra sjöar och hav.

Det bästa för att göra en insats för miljön är att tvätta bilen i en biltvätt istället för på gatan där en mängd skadliga ämnen rinner rakt ner i dagvattenbrunnar och hamnar orenat i naturen. Om man istället tvättar bilen i en biltvätt tas smutsvattnet om hand och renas innan det når skogar och sjöar, säger Jonas Roupé, konceptansvarig för biltvättar på Preem.

Totalt tvättar svenskar bilen över 30 miljoner gånger per år. 20 miljoner av dessa tvättar sker på gatan. Mätningar visar att det rör sig om så mycket som 5,5 ton tung-metaller, 5 000 ton avfettningsmedel, bilschampo och bilvax samt 2 000 ton olja som riskerar att spridas i naturen, varje år, enligt uppgifter från Håll Sverige rent.

– De biltvättar, som byggs idag, är anslutna till ett lokalt reningsverk. På våra biltvättar finns en slam- och oljeavskiljare som tar hand om en stor del av de skadliga ämnena i tvättvattnet. Vi använder också tvättkemikalier som är skonsammare för miljön, säger Jonas Roupé.

Mer information om undersökningen från Svenskt vatten finns här

Jonas Roupé, Konceptansvarig biltvättar, Preem, tfn: 070-450 78 78
Tove Grönkvist, Pressansvarig, Preem, tfn: 070- 070-450 10 01

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa. Preems verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Preem förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Preem har ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 200 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna. Tillsammans med personal hos återförsäljare och partners är vi över 3 000 medarbetare som möter kunderna under Preems varumärke. För helåret 2013 var Preems omsättning 89 miljarder SEK. Läs mer på www.preem.se

Det bästa för att göra en insats för miljön är att tvätta bilen i en biltvätt istället för på gatan där en mängd skadliga ämnen rinner rakt ner i dagvattenbrunnar och hamnar orenat i naturen. Om man istället tvättar bilen i en biltvätt tas smutsvattnet om hand och renas innan det når skogar och sjöar.
Jonas Roupé, konceptansvarig biltvättar, Preem