Preems kaffekampanj ger halv miljon till SOS Barnbyar

Nyligen avslutades Preems kaffekampanj och totalt samlade Preem, tillsammans med alla kunder, in en halv miljon, 512 050 kronor, till SOS Barnbyar och deras arbete i Ukraina.

Kampanjen startade den 24 oktober 2016 och avslutades den 8 januari 2017. För varje såld kaffe på Preems bemannade stationer gick 1 krona till SOS Barnbyar. Det insamlade beloppet uppgår till 512 050 kronor och kommer att gå till driften av barnbyn Brovary samt den familjestärkande verksamheten i Ukraina.

- Preems kampanj visar att de, genom sin affär, sina medarbetare och sina fantastiska kunder, har lyckats med att skapa både affärsnytta och samhällsnytta. Varje kaffekopp och varje krona som kampanjen gett kommer att förändra livet för de mest utsatta barnen. Vi vill ge ett stort och varmt tack, från oss på SOS Barnbyar men framförallt från barnen i Ukraina, till alla på Preem och alla kunder som gjort detta möjligt, säger Johan Carrick, chef insamling och försäljning SOS Barnbyar.

- Att alla barn har rätt till en familj är ett motto som vi på Preem delar helhjärtat med SOS Barnbyar och därför stödjer vi sedan 2013 SOS Barnbyars verksamhet i Ukraina. Att vi sålde över en halv miljon kaffekoppar under kampanjperioden är Preems rekordförsäljning hittills och vi är stolta över att vi tillsammans med våra kunder har samlat in ett så viktigt bidrag till SOS Barnbyar, säger Helene Samuelsson, kommunikationschef på Preem.

Barnbyn i Brovary färdigställdes 2010 och omfattar 13 familjehus och ett socialt center som bedriver familjestärkande arbete. Här får svårt utsatta familjer hjälp med mat, kläder, medicin och psykologiskt stöd. Med anledning av konflikten i de östra delarna av Ukraina, där mer än en miljon interna flyktingar är på flykt och i stort behov av stöd och hjälp, har SOS Barnbyar utökat sina hjälpinsatser i landet.

Motsvarande kaffekampanj som genomfördes 2013-2014 samlade ihop 452 033 kronor till SOS Barnbyar.

Preems presstelefon, 070-450 10 01
Niclas Brantingson, presschef Preem, 070-362 03 99, niclas.brantingson@preem.se
Johan Carrick, chef insamling och försäljning SOS Barnbyar, 070-304 75 35, johan.carrick@sos-barnbyar.se

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2015 var Preems omsättning 66 miljarder SEK.