Sveriges bästa arbetsteam finns i Dalarna

Idag offentliggör arbetsmiljöorganisationen Prevent vilka som vinner priset Sveriges bästa arbetsteam. Det vinnande teamet, bland 130 nominerade, finns hos Hallbyggarna-Jonsereds AB i Falun. Tävlingen arrangeras av Svenskt Näringsliv, LO och PTK genom Prevent och förhoppningen är att tävlingen ska inspirera fler att skapa en bra arbetsmiljö.

– Det här känns som ett jätteroligt erkännande av att vi arbetar med rätt saker. Teamet är något alldeles extra när det gäller att ställa upp för varandra, vi är som en familj. Nu känner vi oss extra sporrade att jobba vidare med teamarbetet, säger Ulf Rohdin, projektchef och delaktig i det vinnande teamet hos Hallbyggarna-Jonsered AB.

Juryns motivering lyder: ”Arbetsteamet tog tag i en svår arbetssituation och utmanade problemen trots tuffa förutsättningar. Genom bra samverkan i det förebyggande arbetsmiljöarbetet och en omtanke om varandra som normalt bara är förbehållen nära och kära fick de ordning på verksamheten. För att klara av den bragden krävdes allas delaktighet, total tillit inom teamet, en arbetsinsats lång utöver det vanliga och ett bra ledarskap.”

Tävlingen Sveriges bästa arbetsteam vill lyfta fram goda exempel på samarbete i arbetsteam. Trivsel, arbetsglädje, samarbete och bra arbetsmiljöarbete är viktiga ingredienser för att skapa hälsosamma och framgångsrika arbetsplatser och det är några av de faktorer som juryn fokuserat på i sina bedömningar.

– Ett väl fungerande team ger en bra grund för en god arbetsmiljö och förebygger både fysiska och psykosociala arbetsmiljörisker. Nu hoppas jag att fler låter sig inspireras av det vinnande teamet som visat framfötterna och samarbetat framgångsrikt kring sin arbetsmiljö, säger Krister Skoglund, projektledare hos Prevent.

Tidigare offentliggjordes att arbetsteamet från Hallbyggarna-Jonsered AB var bäst i sin region och idag står det alltså klart att de även vunnit den nationella utmärkelsen. Vinnarnas arbetssätt och framgångsfaktorer kommer nu att bli en del i en bok som Prevent ska ge ut för att få fler arbetsplatser att bli framgångsrika i sitt arbetsmiljöarbete. Utöver detta kommer vinnarna få njuta av segern under en SPA-vistelse.

Tävlingen är en del i en större kampanj som Prevent driver under 2013 och 2014 för bra arbetsteam och hälsosammare arbetsplatser. Den bygger på två EU-kampanjer från Europeiska Arbetsmiljöbyrån i Bilbao.

Prisutdelning sker den 6 mars 2014 när delar av juryn besöker Hallbyggarna-Jonsereds AB. Mer information om det kommer.

Läs mer om tävlingen och kampanjen på www.prevent.se/bastateam

Kontaktperson:
Krister Skoglund, projektledare Prevent, krister.skoglund@prevent.se, 070-102 73 03
Ulf Rohdin, projektchef Hallbyggarna-Jonsereds AB, ulf.rohdin@nss-group.com, 070-549 47 99

Om Prevent:

Prevent är en ideell förening inom arbetsmiljöområdet med Svenskt Näringsliv, LO och PTK som huvudmän. Vår uppgift är att tillsammans med huvudmännen förmedla kunskap kring arbetsmiljöfrågor och utveckla metoder som ska fungera som ett stöd för varje arbetsplats i det löpande arbetsmiljöarbetet.

Prevent arbetar för ett friskt, sunt och säkert arbetsliv. På www.prevent.se finns mer information.

Citat

Ulf Rohdin, projektchef Hallbyggarna-Jonsered AB