Delårsrapport januari-september 2014 Rabbalshede Kraft AB (publ)

Väsentliga händelser under tredje kvartalet, 2014-07-01 – 2014-09-30

• Produktionen för tredje kvartalet uppgick till 43 870 MWh (30 070 MWh)
  • Nettoomsättningen uppgick till 20 094 (16 341) tkr
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 7 683 (8 705) tkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -18 675 (-1 285) tkr
  • Genomsnittligt försäljningspris för vindkraftsproduktionen uppgick till 510 (560) kr/MWh, varav el 335 (353) kr/MWh, elcertifikat och ursprungsgarantier 175 (207) kr/MWh.
  • Samtliga 33 vindkraftverk i vindparkerna Skaveröd/Gurseröd, Årjäng NV och Årjäng SV är monterade och provdrift är inledd. Vindparkerna beräknas producera 289 400 MWh vilket ökar Rabbalshede Krafts produktionskapacitet med 130 procent. Intjäningen kommer att öka avsevärt från och med december 2014.

De första nio månaderna, januari-september 2014

• Produktionen från koncernens vindparker under januari-september uppgick till 156 555 (102 533) MWh.
  • Nettoomsättningen uppgick till 78 114 (57 242) tkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 47 116 (33 582) tkr.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -4 827 (4 507) tkr.
  • Genomsnittligt försäljningspris för vindkraftsproduktionen uppgick till 511 (567) kr/MWh, varav el 327 (356) kr/MWh, elcertifikat och ursprungsgarantier 184 (211) kr/MWh.
  • Avskrivningar/nedskrivningar uppgick till 51 943 (29 075) tkr. Nedskrivning av projekt har gjorts under det tredje kvartalet med 13 652 tkr. Nedskrivning har skett av projekten Årjäng NO och Ljungskile Hoven som inte har beviljats tillstånd samt av ytterligare projekt som avslutas alternativt är vilande där förhållandena inte är optimala.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -29 543 (-18 068) tkr.
  • Samtliga 33 vindkraftverk i vindparkerna Skaveröd/Gurseröd, Årjäng NV och Årjäng SV är monterade och provdrift är inledd. Vindparkerna beräknas producera 289 400 MWh per år vilket ökar Rabbalshede Krafts produktionskapacitet med 130 procent.
  • Rabbalshede Kraft har beviljats miljötillstånd för vindpark Årjäng NV II om upp till 8 vindkraftverk (28 MW), vindparken har vunnit laga kraft under juli 2014.
  • Rabbalshede Kraft har beviljats miljötillstånd för vindpark Lyrestad om upp till 8 vindkraftverk (25 MW), vindparken har vunnit laga kraft under januari 2014.
  • Rabbalshede Krafts styrelse har beslutat att inleda handel i bolagets aktie på Alternativa aktiemarknaden via Alternativa Listan.
  • Årsstämma för verksamhetsåret 2013 hölls den 25 april 2014 i Göteborg.
  • Bolaget har anställt Lars Jacobsson som Drift- och Underhållsansvarig. Lars började sin anställning under april 2014 och ingår i bolagets ledning.

Thomas Linnard, VD
Tel. +46 (0) 525-197 11, +46 (0) 706-100 120
thomas.linnard@rabbalshedekraft.se

Fredrik Samuelsson, Ekonomichef