Delårsrapport januari-september 2016 Rabbalshede Kraft AB (publ)

Produktionen för tredje kvartalet uppgick till 104 775 MWh (113 395 MWh) · Nettoomsättningen uppgick till 50 364 tkr (51 899) tkr · Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 25 305 tkr (26 903) tkr · Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 2 868 tkr (-492) tkr · Genomsnittlig intäkt för vindkraftsproduktionen uppgick till 481 (458) kr/MWh, varav el 305 (299) kr/MWh, elcertifikat och ursprungsgarantier 176 (159) kr/MWh · Under kvartalet har bolaget minskat belåningen i Hud och Töftedal Vind AB

De första nio månaderna, januari-september 2016

· Produktionen från koncernens vindparker under januari-september uppgick till 316 825 (406 437) MWh.
· Nettoomsättningen uppgick till 144 809 (185 393) tkr.

· Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 65 601 (119 112) tkr.
· I enlighet med IFRIC 21 har fastighetsskatten kostnadsförts för hela räkenskapsåret per den siste juni. Effekten i bokslutet för perioden oktober till december uppgår till 2 190 tkr.
· Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -1 607 (43 042) tkr.
· Genomsnittlig intäkt för vindkraftsproduktionen uppgick till 457 (456) kr/MWh, varav el 298 (289) kr/MWh, elcertifikat och ursprungsgarantier 160 (167) kr/MWh.
· Avskrivningar/nedskrivningar uppgick till 67 208 (76 170) tkr.
· Resultatet efter skatt uppgick till -114 778 (-14 442) tkr.
· Årsstämma för verksamhetsåret 2015 hölls den 1 juni 2016 i Göteborg.

Väsentliga händelser

Arbetet med vindpark Lyrestad, belägen i Mariestad och Töreboda kommuner, går enligt plan och parken ska vara i drift under hösten 2017. I september göts det första fundamentet och i samband med det hade bolaget ett informationsmöte i parken för markägare och närboende.

Under perioden har bolaget minskat belåningen mot Hud och Töftedal Vind AB.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

I början av oktober minskade bolaget belåningen i Årjäng NV Vind AB, Årjäng SV Vind AB och Skaveröd/Gurseröd Vind AB. Bolaget har nu minska sin belåning till bankerna med runt 40%. Detta har varit möjligt genom ett aktieägarlån från bolagets huvudägare Manor.

Den 20 oktober vann projekt Sköllunga laga kraft för tre verk på 180 meter. Nettoomsättningen uppgick till 144 809 (185 393) tkr.