Allvarligt ämne med mycket humor i högaktuella Försvinnandet

Ett familjedrama om vad som händer när Alzheimers sjukdom drabbar en nära anhörig. Nu är det turnépremiär på Riksteatern för Försvinnandet som tidigare gjort succé på Dalateatern. I huvudrollen ser vi Maria Selbing.

Media rapporterar frekvent kring hur antalet som drabbas av demenssjukdomar ökar och hur samhällskostnaden växer. Men vem blir man egentligen när minnet sviker? Och hur påverkas ens familj och omgivning? I föreställningen Försvinnandet får vi följa Ellen, som drabbas av Alzheimers sjukdom, och ur hennes perspektiv uppleva hur det skulle kunna vara att gradvis förlora minne och orientering.

– Föreställningen ger möjlighet för en förståelse för hur det är att drabbas och gestaltar även de närståendes resa med en familjemedlem som inte längre är den hon brukade vara. Kanske går det att hitta någon liten aspekt som inte är enbart negativ i att Ellen måste släppa taget om de minnen, åsikter och värderingar som styrt och ramat in hennes liv och relationer? säger Åsa Ekberg, regissör.

Försvinnandet är en svensk översättning av Peter M. Floyds pjäs Absence. Föreställningen hade premiär den 11 februari 2017 och spelade ett 30-tal föreställningar i Dalarna där den hyllades av både press och publik. Huvudrollen spelas av Maria Selbing.

– Under mina drygt 30 år på Riksteatern känner jag alltid en förväntan att spela den föreställning jag arbetar med men den här föreställningen ligger mig extra varmt om hjärtat. Det jag tycker är så fint med Försvinnandet är att föreställningen verkligen gör Peter M. Floyds pjäs rättvisa, den speglar berättelsen på ett vackert sätt, säger Maria Selbing som spelar Ellen.

Riksteatern i samarbete med Dalateatern

Turnépremiär den 2 oktober i Surahammar

Maria Selbing
Yngve Sundén
Susanne Hellström
Eleonora De Loughery Nordin
Åsa Ekberg

Av Peter M. Floyd
Översättning Eleanora DeLoughery Nordin
Regissör Åsa Ekberg
Scenograf Ulla Dahlström
Ljussättare Cajsa Ulfhielm
Maskör Cajsa Jackson
Musikansvarig Gunnar Axelson Fisk

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.