Berit Högman blir Riksteaterns nya styrelseordförande

Idag tillkännager Kulturdepartementet att Berit Högman efterträder Joachim Berner som ordförande för Riksteaterns styrelse. Berit Högman är riksdagsledamot samt vice gruppledare för socialdemokraterna i riksdagen.

Imorgon startar Riksteaterns kongress i Göteborg, som äger rum var fjärde år. Och idag tillkännager Kulturdepartementet att det blir riksdagsledamoten Berit Högman som kommer att leda Riksteaterns styrelse efter avgående Joachim Berner.

Riksteaterns vd Magnus Aspegren om utnämnandet av Berit Högman:

– Jag tror att ett av Riksteaterns framgångsrecept handlar om att ständigt vara i rörelse, och att ständigt utmanar bilden av vad en folkrörelse är. När nu Riksteatern tar nästa steg i att bjuda in fler medmänniskor, fler konstnärer, fler medskapande till vår rörelse, så känns det fantastiskt att få en ordförande som är så stadigt förankrad i folkrörelsen, och med ett så vinnande kulturintresse som Berit Högman, säger Magnus Aspegren.

Berit Högman:

– Jag håller med Riksteaterns grundare, socialdemokraten Arthur Engberg, och kulturminister Alice Bah Kuhnke: kultur är alldeles för viktigt för att förbehållas människor i staden. Riksteatern är en folkrörelse med en mycket viktig uppgift, att ge människor i hela landet tillgång till scenkonst. Jag är otroligt glad över förtroendet att få vara en del av det uppdraget, säger Berit Högman.

Om Berit Högman:
Berit Högman född 1958 i norra Värmland, har varit riksdagsledamot sedan 2002, och har bland annat varit ordförande i riksdagens kulturutskott. Hon är vice gruppledare för Socialdemokraterna i riksdagen.

Om Riksteaterns kongress:
Riksteaterns kongress äger rum vart fjärde år och fredagen den 8 maj samlar sig Riksteatern i Göteborg. Över 400 ombud från Riksteaterföreningar i hela landet samlas under en helg för att besluta om Riksteaterns riktning framåt.