Förstå världen med Radiokorrespondenterna

I en tid där det fria ordet hotas runtom i världen är det viktigare än någonsin att utrikesjournalister finns på plats och rapporterar om det som händer. För andra året i rad åker Sveriges Radios korrespondenter ut på turné med Riksteatern för att dela med sig av sina erfarenheter och upplevelser.

– Världen är idag både uppkopplad och tätt sammankopplad. Konflikten i Syrien får direkta följder i omvärlden, hot mot bloggare i Bangladesh möter globala reaktioner, klimatbeslut på ett toppmöte i Paris får konsekvenser för oss alla, säger Ginna Lindberg, utrikeschef Ekot.

Genom sitt arbete ger Radiokorrespondenterna inblick i händelser runt om i världen och sätter dem i ett större sammanhang. Under hösten besöker korrespondenterna, tillsammans med Riksteatern, elva orter runt om i landet för att dela med sig av sina upplevelser och av de händelser som präglat nyhetsrapporteringen under året.

Vid varje tillfälle kommer två korrespondenter medverka och kvällen blir en unik möjlighet för publiken att diskutera och ställa frågor till journalisterna som har hela världen som sin arbetsplats.

Turnéstart för Förstå världen - Möt Radiokorrespondenterna är i Växjö den 5 september. På flera orter planeras även aktiviteter i samband med korrespondenternas besök. Bland annat anordnar P4 Kronoberg en temadag för skolelever om vikten av det fria ordet i samband med premiären. Den 23 augusti anordnar även Sveriges Radio en eftermiddag med korrespondenterna på Södra Teatern i Stockholm som direktsänds i radion.

Turnéplan:
5 september   Växjö, Växjö Konserthus