Högaktuellt när Tyst Teater sätter upp Bernardas hus

Riksteaterns Tyst Teater sätter upp Federico García Lorcas klassiska familjedrama Bernardas hus i regi av Josette Bushell-Mingo. För första gången framförs pjäsen på svenskt teckenspråk. En högaktuell uppsättning med paralleller till den nationalism, kvinnliga frigörelse, förtryck och det våld som finns i dagens samhälle.

– Likt många klassiker är Lorca aktuell även idag. En spegel från det förflutna som reflekterar nutiden. I Bernardas hus lyfter han återigen kvinnans röst och belyser frågor som rör makt, tradition, familj och sexualitet, säger Josette Bushell-Mingo, regissör.

Bernardas hus är ett unikt samarbete mellan Tyst Teater i Sverige, Teater Manu i Norge och Teatteri Totti i Finland. När Bernarda Albas make går bort inleder hon en åtta år lång sorgeperiod och låser in sig själv och sina fem döttrar i deras hem. I denna uppsättning är Bernarda och hennes döttrar döva. Innanför hemmets väggar utspelar sig en kamp mellan kärlek och tradition, ilska och avundsjuka. Samtidigt breder fascismens skugga ut sig utanför huset väggar och döva och teckenspråket är hotade. Därför måste Bernarda till varje pris kontrollera sina döttrar.

På scen står sju kvinnliga skådespelare och föreställningen framförs både på svenskt teckenspråk och svenska. Vilket ger ytterligare dimensioner till berättelsen då relationen mellan döva och hörande utforskas. Vem har egentligen makt och status? I denna uppsättning är rollerna omvända då Bernardas familj har en hög status medan deras hushållerska Poncia, som är hörande, anses ha en låg status i samhället. Genom Poncias berättelse, laddad med både kärlek och rädsla för Bernarda, kan hela publiken följa med.

Föreställningen får även publiken att fundera över vad de själva skulle gjort i samma situation och vilka val som de gör i sitt eget liv.

– Rädsla och makt leder bara till förödelse. Ingen föds till diktator, det är något man blir. Så var det då och så är det nu. Därför måste vi kämpa bortom vår rädsla. Vi måste se varningssignalerna för vad som kan hända med vårt samhälle. Vissa säger att det redan har hänt. Jag hoppas att publiken frågar sig vad de själva skulle ha gjort och sedan gör rätt val, säger Josette Bushell-Mingo.

Föreställningen kommer även att turnera i Norge och Finland. Den hade premiär i juli på prestigefyllda festivalen Clin d´Oeil i Reims, Frankrike.

Josette Bushell–Mingo är konstnärlig ledare för Tyst Teater, regissör, sångerska och skådespelare. Hon var senast aktuell på Riksteatern med den kritikerrosade föreställningen Nina - a story about me and Nina Simone. Hon har tidigare regisserat En druva i solen för Riksteatern och Tyst Teaters hyllade uppsättningar av Odysséen och FAME Visukalen.

Sverigepremiär den 5 september på Södra Teatern i Stockholm

Mira Zuckermann, Mette Marqvardsen, Dawn Jani Birley, Rebecca Drammeh, Aino Hakala, Cecilia Järbrink och Marie-Thérèse Sarrazin

Regi Josette Bushell–Mingo
Svensk översättning Jens Nordenhök
Dramaturg Jenny Schöldt
Manuskonsult Sølvi Zuckermann
Scenograf Lotta Nilsson
Ljusdesign Charlie Åström
Kostym Tanja Honkanen
Mask Anna Olofsson
Maskassistent Gabriel-Jim Nal
Språkkonsulter Debbie Z. Rennie och Sarah Remgren
Koreograf Sofia Lindgren

Joakim Johansson
joakim.johansson@riksteatern.se

Om Riksteaterns Tyst Teater
Tyst Teater har sedan starten 1970 varit en föregångare av att producera banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk. 1977 blev Tyst Teater en del av Riksteatern. Tyst Teater vill utmana invanda tänkesätt inom scenkonst och arbetar ständigt för att stärka konstnärliga och kulturella rättigheter för alla, särskilt barn och ungdomar. Konstnärlig ledare för Tyst Teater är Josette Bushell-Mingo och Mindy Drapsa är verksamhetsledare.

Riksteatern är en folkrörelse som vill sätta tankar och känslor i rörelse, för alla överallt. Över 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Såväl inom teater som dans. Riksteatern har en omfattande verksamhet för barn och unga. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern och Södra Teatern är ett dotterbolag till Riksteatern. Vd för Riksteatern är Magnus Aspegren, Mia Larsson är danschef och Måns Lagerlöf är teaterchef.