Kända radioprofiler på turné med folkbildande popshow

Vad kan Alice Babs och Laleh lära oss om vår samtidshistoria? Nu är det urpremiär för stjärnglänsande infotainment med Anna Charlotta Gunnarson, Agneta Karlsson och David Silva. Allt du måste veta om pop är en folkbildande show om hur den svenska musikhistorien speglar vår samhällsutveckling.

Gänget bakom det populära radio- och tv-programmet Pop och politik ger sig nu ut på turné med sin första föreställning någonsin. Med fakta, humor, sång och dans får publiken veta mer om vad musikhistorien kan berätta om vårt samhälle. Vad säger musiken om hur vi människor och våra normer förändrats genom tiderna? Eller hur kommer det sig att Sverige blivit en sådan popnation? Glitter och glam samsas med allvar och analys.

– För oss är musiken dödsviktig. En låt kan summera en hel epok på tre minuter och därför är det fantastiskt att kombinera hits och historia. Samir & Victor berättar lika mycket om nutiden som Karin Juel berättar om dåtiden, säger Anna Charlotta Gunnarson, Agneta Karlsson och David Silva.

I Allt du måste veta om pop blandas berättelser om kända artister med låtar från förr och idag. Sådant vi minns väl, men också sådant vi inte kände till och sådant som vi har glömt bort.

– Det blir många häpnadsväckande anekdoter! Vi älskar att gräva fram fantastiska historier om välbekanta artister som Laleh och Alice Babs, men också att belysa musikmakarna som knappt någon kommer ihåg. Vi har också skrivit en massa låtar och det blir både Alcazar-dans och manspreadande gubbrock. Dessutom dyker kända artister upp på de mest oväntade sätt i showen, fortsätter Anna Charlotta Gunnarson, Agneta Karlsson och David Silva.

Allt du måste veta om pop görs i samarbete med produktionsbolaget Mameluck.

Urpremiär den 20 oktober i Burträsk

Anna Charlotta Gunnarson, Agneta Karlsson och David Silva

Manus och musik Anna Charlotta Gunnarson, Agneta Karlsson och David Silva
Regiöga Paula McManus
Scenografi Bengt Fröderberg
Kostym Linda Thyr

www.riksteatern.se/alltdumastevetaompop

Joakim Johansson
joakim.johansson@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.