• Riksteatern/

Molière, Pomos piano, relationsfars med Johannes Brost och nyskriven dramatik - här är Riksteaterns höst 2013!

Efter en framgångsrik vårsäsong med succéer som Jonas Hassen Khemiris Jag ringer mina bröder och Arja Saijonmaas Den hemliga stranden presenterar Riksteatern stolt höstens repertoar. Några av höstens godbitar är Molières Misantropen i regi av Anita Ekström och Linda Kulle. Publikfavoriten Johannes Brost spelar en av huvudrollerna i den skruvade relationsfarsen När katten är borta och Riksteatern kan glädja alla barn med att tv-succén Pomos piano nu blir pjäs. I nyskrivna Ljuset i sprickan av Mindy Drapsa får vi för första gången möta dövas gömda historia på scen.

Riksteatern fortsätter även den kritikerrosade temasatsningen Voices of change, en satsning som visar hur konst och kultur kan uppmärksamma frågor om mänskliga rättigheter. Här lyfter Riksteatern fram urbana scenkonstaktörer från hela världen som verkar för positiv förändring genom sitt konstnärskap. I höst har turen kommit till Autumn Dance som är en omskakande berättelse om tre kvinnoöden i Iran, det chilenska gästspelet Villa + Talet, som är två nyskrivna pjäser om förnyelse efter en militärdiktatur, och videoutställningen Med kameran som vapen.

- Pomos piano är en rolig och högkvalitativ föreställning som passar vår repertoar väldigt bra säger Henrik Persson, ordförande för Gävle Riksteaterförening. Gävle teater har alltid varit en naturlig spelplats för barnteater och det känns helt rätt att Pomos piano kommer spela här, säger han.

Gävle Riksteaterförening är en av de 230 teaterföreningar i Sverige som varje år ser till att teater- och scenkonstintresserade i hela landet får tillgång till scenkonst. Pomos piano kommer att ha Riksteaterpremiär i Gävle den 14 september och föreställningen är en del i en satsning på kultur för barn och unga, och en stark önskan från teaterföreningarna om fler familjeföreställningar.

Turnéplaner och premiärorter kommer att presenteras löpande under våren. Pressbilder finns att ladda ner på Riksteaterns mediabank.

Detta är Riksteaterns premiärer hösten 2013:

Art of the Streets / Walls of fame

Efter att ha anordnat gatukonstkonventet Art of the Streets är det dags för Riksteatern att ta nästa steg i arbetet med att lyfta fram graffiti som konstnärlig uttrycksform. I augusti arrangerar Riksteatern Walls of fame – en hyllningsturné till den öppna väggen. Tre internationellt kända graffitimålare kommer att gästa fem utvalda svenska kommuner som alla har lagliga väggar.

Autumn dance

Autumn dance är en omskakande berättelse om tre kvinnoöden i Iran. Vi möter journalisten Bita, hennes syster Yekta och den prostituerade Mojdeh vars liv vävs samman i deras kamp och motstånd mot regimen i Iran. De tre rollerna gestaltas av skådepelaren Shabnam Toloueis som rör sig elegant och enkelt mellan tid och rum. Föreställningen spelas på persiska och franska och textas till svenska.  Autumn Dance är en del i Riksteaterns temasatsning Voices of change. Läs mer om föreställningen här.

Boj och den Arge

Boj är en liten kille med en tung hemlighet: inuti hans pappa finns en trappa, och längst ned på botten bor Den Arge. Varje dag hoppas Boj att det ska bli en bra dag, och att Den Arge inte ska komma fram. För om han gör det, blir allt mörkt och Boj måste gömma sig. Boj och den Arge är ett familjedrama i dockteaterformat, och föreställningen behandlar ett svårt ämne med stor ömsinthet. Boj och den Arge är en samproduktion mellan Riksteatern och Dockteatern Tittut. Pjäsen bygger på en litterär förlaga av författarna Gro Dahle och Svein Nyhus. Läs mer om föreställningen här.

Bäst före?!

Claes Månsson är en av våra mest folkkära skådespelare och nu ser vi honom i årets roligaste enmansföreställning: Bäst före?! - en komisk monolog om att bli äldre och om hur fort åren går. Monologen tar träffsäkert upp symptom och fördomar kring åldrande: glömska, krämpor plastikoperationer och motionsshysteri. Bäst före?! är en föreställning för alla åldrar, vare sig du fyllt 25 eller har glömt att du fyllt 65! Läs mer om föreställningen här.

Gästspel

Riksteatern fortsätter under hösten 2013 att satsa på gästspel från Balkan, Kurdistan och Turkiet. För sjätte året i rad arrangerar Riksteatern en stor decemberkonsert med en turkisk artist. Håll utkik i höst efter årets artist på www.riksteatern.se. Konserten produceras av Riksteatern och arrangeras av turkisk-svenska riksteaterföreningen.

Kör för alla!

Att få sjunga är en rättighet och alla kan sjunga. I Kör för alla! med Caroline af Ugglas kan alla bli en del av Carolines jättekör och låta sig smittas av hennes fantastiska förmåga att få ovana sångare att ta ton. Det blir en kväll där hela publiken sjunger tillsammans med Caroline, både hennes egna låtar och annat material. Läs mer om föreställningen här.

La Bohème

Puccinis romantiska klassiker, en samproduktion mellan Riksteatern och Norrlandsoperan, är i händerna på Kristofer Steen, gitarrist i hardcorebandet Refused – en oväntad kombination som mötts av lysande recensioner. Berättelsen om det unga kärleksparet från de fattiga konstnärskvarteren i 1830-talets Paris går direkt på de stora känslorna och La Bohème i Kristofer Steens tolkning är en hyllning till passionen mitt i fattigdomen. Tillsammans med ljusdesignern Linus Fellbom har Kristofer Steen rensat bort mycket av det ”bråte” som brukar omgärda kärleksparen i La Bohème och tillsammans med designern Behnaz Arams minimalistiskt uttrycksfulla kostymer fullbordas det visuella intrycket. La Bohème är Kristofer Steens debut som operaregissör. Läs mer om föreställningen här

Ljuset i sprickan

Ljuset i sprickan handlar om internen Hanna och fångvaktaren Gertrud men är också en berättelse om dövas historia i Sverige. De båda kvinnorna i pjäsen är döva men har helt olika sätt att förhålla sig till sin dövhet och till normer och regler. Hanna är ung, och har alltid haft rätt att uttrycka sig på teckenspråk medan Gertrud tillhör den äldre generationen. Hon växte upp under en tid då teckenspråk var förbjudet och då dövskolorna mest liknade fängelser. Ljuset i sprickan bygger på berättelser från hörselskadade kvinnor. Det här är första gången som hörselskadades okända kulturarv berättas i teaterform av döva själva. På scen ser vi Juli af Klintberg och Amina Ouahid som vi känner igen från Riksteaterns succéuppsättning Visukalen från 2012. Ljuset i sprickan regisseras av Mindy Drapsa för Riksteaterns Tyst Teater. Läs mer om föreställningen här

Med små, små steg

För tio år sedan gjorde operasångerskan och cellisten Pia-Karin Helsing ett vägval som fick ett högt pris. I ett slag förlorade hon kontakten med hela sin älskade släkt; farmor, mormor, farbröder, mostrar och kusiner. Men hon tog sig igenom livskrisen, och det här är hennes självbiografiska berättelse om en sluten uppväxt som medlem i Jehovas Vittnen och hur hon till slut bröt med samfundet. Med på färden har Pia-Karin sin sång och sin cello, och hennes kärlek till musiken leder henne mellan tango, opera och jazz i tidlösa stycken av Piazzolla, Porter och Puccini. Läs mer om föreställningen här

Minns mig/Muista minut

Helena är en trettioårig fotograf vars liv kretsar kring familjen. Genom en slump möter hon Anna, fastighetsmäklaren som gjort karriären till sitt liv. Såväl Helena som Anna står inför en vändpunkt i livet, och deras möte får allt att ställas på sin spets. Med varandras hjälp börjar de fundera på livets stora frågor, under en natt förlorar och finner de sig själva på nytt. Denna komedi om förlorad identitet är ett samarbete mellan Riksteatern och Teatteri Avoimet Ovet i Helsingfors och ingår i Scen utan gränser – Rajaton näyttämö, en plattform för scenkonst i Sverige och Finland. Pjäsen spelas på finska och textas till svenska. Skådespelare: Lotta Lindroos och Sari Mällinen. Manus och regi: Minna Nurmelin. Läs mer om föreställningen här

Misantropen

Denna tappning av Molières klassiska Misantropen gjuter nytt liv i gamla roller. Det blir en Molièreafton rik på färg, lust och dramatik och Misantropen får i Anita Ekströms och Linda Kulles regi helt ny fart. Dessutom får praktfulla kostymer, peruker och hattar glänsa i full prakt. Regissörernas bearbetning gjuter liv i gamla mans- och kvinnoroller och bygger lekfulla broar mellan då och nu, det levereras tänkvärdheter, igenkänning och många skratt. Hans Alfredsson står för översättningen. Misantropen är ett samarbete mellan Riksteatern och Kullehusteatern. Läs mer om föreställningen här

När katten är borta

Höstens gladaste fars har publikfavoriterna Johannes Brost och Ewa Roos i huvudrollerna. Sonja (Ewa Roos) och Kenneths (Johannes Brost) äktenskap går på tomgång. För att gjuta nytt liv i relationen bokar Sonja en andra smekmånad till Frankrike, den första saknade ärligt talat det mesta. Men då Sonjas syster Jeanette plötsligt dyker upp och deklarerar att hon lämnat sin man blir det Jeanette som får följa med Sonja till Frankrike istället. De bägge svågrarna blir lämnade ensamma, de ser chansen att leva ungkarlsliv och ett vilt festande tar vid. Men när de en kväll återvänder hem med två damer på armen, i färd med att korka upp champagnen, står plötsligt Sonja och Jeanette i dörren… Läs mer om föreställningen här

Pojkarna

Kim, Momo och Bella är fjorton. De håller sig helst för sig själva och hänger hela dagarna i Bellas i växthus. Där kan de glömma den skoningslösa förändring som pågår i deras kroppar, där är de skyddade från killarnas utmanande blickar och förnedrande behandling. Tills en dag, när ett skott från en okänd växt anländer. Skottet växer snabbt till en jättelik blomma, vars nektar har en mycket underligt egenskap: förmågan att under några timmar förvandla dem till pojkar. Något som snart blir oemotståndligt för dem alla, i synnerhet för Kim, som får allt svårare att hantera förvandlingen tillbaka till flicka... Pojkarna handlar om frihetslängtan, att slippa känna sig fången i en kropp eller könsidentitet. Pjäsen är en dramatisering av Jessica Schiefauers uppmärksammade ungdomsroman Pojkarna, som belönades med Augustpriset 2011. Pjäsen regisseras av Rebecka Cardoso och är ett samarbete mellan Riksteatern och Uppsala stadsteater. Läs mer om föreställningen här

Pomos piano

Äntligen åker barnens Bolibompafavorit Pomos piano på Riksteaterturné med nya äventyr och nyskriven musik för hela familjen! Följ med Pappa Pomo, Kungen och Hickan på en musikalisk färd bland stora känslor och svåra utmaningar. Formen känns igen från tv-programmet: Kungen och Hickan stöter på ett problem, och ger sig ut på en resa för att lösa problemet med Pappa Pomos hjälp. I teaterversionen reser Kungen och Hickan tillsammans, och de gestaltas av Henrik Ståhl och Nina Hjelmkvist som man annars kan höra som Kungens och Hickans röster i tv-versionen.  Henrik Ståhl har skrivit manus till alla säsongerna av Pomos piano. Han är också känd som Stålhenrik från många älskade tv-program, och har turnerat landet runt med sin självbiografiska pjäs Henrik – en tönt. Nina Hjelmkvist är showartist, programledare för Bolibompa och har turnerat med föreställningen Mitt i planeten. All musik i föreställningen är nyskriven. Läs mer om föreställningen här

Stocktown + Revolution Poetry

Videomagasinet Stocktown har slagit sig samman med poeter från nätverket Revolution Poetry och bjuder på en föreställning i två akter med det personliga berättandet i fokus. Stocktown och Revolution Poetry ingår i Riksteatern Movement är en satsning på urbana kulturyttringar som startade 2010. Målet med satsningen är att kunna erbjuda produktioner och evenemang med fokus på urban kultur för en ung målgrupp med bred mångfald. Riksteatern Movement driver frågor om demokrati och ungas delaktighet. Ung videokultur, politisk poesi och Sveriges bästa gatukonst och graffiti-utställning finns i utbudet för 2013. Projektet stödjer också andra evenemang som stärkt Riksteaterns kontakt med en yngre och bredare publik. Läs mer om föreställningen här

Swedish Meatballs med Lingon

Mellan Carl-Einar Häckner och svenska folket pågår en ömsesidig kärlekshistoria, och hösten 2012 turnérade Carl-Einar land och rike runt med den bejublade föreställningen Swedish Meatballs med Lingon. Därför är det extra glädjande att föreställningen åter är på Riksteatermenyn och för att ännu fler ska få möjlighet att få se den är den nu anpassad för mindre scener. Swedish Meatballs har tidigare spelat med stor framgång i Australien och Storbritannien, och nu får även mindre orter ute i landet möjlighet att se den. Det blir magisk förödelse och blixtrande humor sauterad med förtjusande skoj, dumheter, monologer samt en extra beställning av vansinniga visor för bra för att missa! Läs mer om föreställningen här

Villa + Talet

I år är det 40 år sedan militärkuppen i Chile ägde rum och bara i Sverige bor det över 42 000 människor som flydde diktaturen. Villa + Talet är två nyskrivna chilenska pjäser om förnyelse efter en militärdiktatur. Villa handlar om viljan att förnya ett lands plågsamma historiska arv. Tre unga kvinnor har fått i uppdrag att utforma framtiden för Villa Grimaldi - Augusto Pinochets notoriska tortyrcenter i Santiago som användes under militärdiktaturen i Chile under 70-talet. Den andra pjäsen Talet är den chilenska presidenten Michelle Bachelets avskedstal i dramatiserad form. Pjäsen är en sann berättelse om en kvinna, vars far miste livet i samband med militärkuppen 1973, och som trettiotre år senare blev Chiles första kvinnliga president. Pjäserna är skrivna och regisserade av Guillermo Calderón från Santiago, som är flerfaldigt prisad för sina verk inom film och teater. Villa + Talet har gästat tjugofem länder och spelat på talrika scener och festivaler runt om i världen. Föreställningarna spelas på spanska och textas till svenska och ingår i Riksteaterns temasatsning Voices of change. Läs mer om föreställningen här

Södra Teatern

Sveriges Radios Utrikeskorrespondenter är ett återkommande och uppskattat inslag på Södra Teatern. Den 20 augusti samlas korrespondenterna för att berätta om sina bevakningsområden runtom i världen. I augusti uppträder Rokia Traoré, en av Malis främsta singer-songwriters som är omtalad för sin blandning av västerländsk rock och folktoner. Frida Hyvönen, Svenska Akademien, Olle Ljungström, Kaah, Emil Jensen och fadosångerskan Cristina Branco från Portugal är andra artister som kommer att synas på Södran i höst. Och i september blir det flamenco från Spanien då Arcangel gästar. Stockholm Burlesque Festival ger en fullmatad show i oktober med varieté, fotoutställning och internationella artister i världsklass. Efter tre utsålda föreställningar framträder humorduon Anders & Måns med Primater med topplån där de försöker förstå sin samtid. Med anledning av att det i år är 40 år sedan militärkuppen i Chile ägde rum gästas Södran av de båda pjäserna Villa och Talet. Två nyskrivna chilenska verk om förnyelse efter en militärdiktatur som ingår i Riksteaterns Voices of change och som turnerar över landet. Efter vinterns succé dyker Carl-Einar Häckner upp för några mellandagsföreställningar med Swedish meatballs med lingon i december. Mer tillkommer, på Södra Teaterns hemsida finns alltid de senaste uppdateringarna. Läs mer på www.sodrateatern.com.

Turnérar vidare med Riksteatern från i vår:

Arkan Asad - Mitt liv och rätten att få välja

Efter vårens succé med Riksteaterturnén Mitt liv och rätten att välja kommer Arkan Asad att fortsätta turnera med sin hyllade föreläsning om tvångsäktenskap sett ur en mans perspektiv. Arkan Asaads debutroman Stjärnlösa nätter gavs ut 2011 och handlar om hur starka band mellan far och son kan kollidera när synen på livets vägval skiljer sig åt. I sin föreläsning berättar Arkan öppenhjärtligt och personligt om relationen med sin pappa, hur det är att växa upp i en familj med starka traditioner och varför han valde att följa sina egna drömmar. Arkan Asaad har under 2012 mottagit både Sveriges Radios Novellpris och Klas de Vylders-stipendiet för sin roman. Läs mer om föreläsningen här

Al Pitcher - Påtår Tour

Vad sägs om en påtår, lite uppiggande påfyllnad? Al Pitcher fortsätter under hösten sin Riksteaterturné med sin nyskrivna show Påtår Tour för att på nytt möta den svenska publiken och ladda upp publikens skrattbatterier. Al Pitcher har som standup-komiker turnerat över hela jordklotet, men han anser att den svenska publiken är av yppersta världsklass. "Här finns det ett sådant uppriktigt och ärligt förhållningssätt hos publiken som skapar väldigt mycket humor i stunden", säger Al. Al Pitcher belönades med Svenska Standup-galans pris för Årets manliga komiker 2011. Riksteaterturnén Påtår Tour är ett samarbete med MindFlyers. Showen framförs på engelska. Läs mer om föreställningen här

Bartolomeo

4 kvinnor, 4 viljor, 4 påsar mjöl. Carrasco Dance Companys fortsätter i höst sin Riksteaterturné med hyllade dansföreställningen Bartolomeo, en kraftfull rörelsestudie i fyra kvinnors inre frustration kring sin roll och plats i samhället. Det tar sig i uttryck i form av gester och body percussion som kulminerar i ett fysiskt crescendo av massiva rörelser och befrielse. Olika musik- och dansstilar möter varandra, såsom orientaliskt, house, voguing och modern dans. Det är humoristiskt, oförutsägbart, starkt och utmanande. Koreografen Mari Carrasco medverkar på scen tillsammans med dansarna Elin Hallgren, Rita Lemivaara och Bianca Traum. Läs mer om Bartolomeo här

Hoppets förutsättningar

Hur återfinner man hoppet när allt ser mörkt ut? Hoppets förutsättningar är en föreläsning med Lars Björklund, kaplan på Sigtunastiftelsen och en mycket uppskattad föreläsare. Han har under sina år som sjukhuspräst mött människor i svåra situationer som förlorat hoppet, men också sett hopp födas på nytt. Hans föreläsning kretsar kring vilka förutsättningar som behövs för att det ska ske. En viktig del är att vi kan formulera det vi tänker och känner. I tystnaden förlorar vi hoppet, men språket är människans styrka. Läs mer om föreläsningen här

Med kameran som vapen

Videoutställningen Med kameran som vapen är ett banbrytande israeliskt-palestinskt samarbete som belyser livet under den israeliska ockupationen och brott mot mänskliga rättigheter på Västbanken. Genom att dela ut videokameror till palestinier har människor kunnat dokumentera livet på Västbanken. Kamerorna har inneburit ett banbrytande icke-våldsalternativ för palestinier att bemöta övergrepp och trakasserier. De har på ett konstruktivt sätt förvandlat offer till aktörer och flera filmer har använts som bevismaterial vid rättsliga processer och har visats i medier världen över. Läs mer om videoutställningen här