Nationalteatern i Sarajevo på turné med Riksteatern

Nationalteatern i Sarajevo gästar Sverige med teaterversionen av kultfilmen Balkanspionen. Det blir underhållande satir och många skratt när Balkanspionen i Sarajevo åker ut på Riksteaterturné.

Under september månad gör föreställningen några nedslag runt om i landet och bjuder en bosnisktalande publik på en berättelse som många känner väl igen från filmen Balkanspionen från 1984. Balkanspionen i Sarajevo är en modern, intensiv och underhållande satir.

Föreställningen utspelar sig i Bosnien-Hercegovina men har även koppling till grannländerna i närområdet och deras politiker. En berättelse om vardag, global terrorism, nostalgi, skuldkänsla, grundlösa anklagelser och andra problem som vi människor står inför. Balkanspionen i Sarajevo öppnar upp för skratt men även reflektion över viktiga frågor kopplat till områdets nutida historia.

Föreställningen spelas på bosniska och kommer under turnén att besöka Kalmar, Stockholm, Göteborg och Malmö.

Turnépremiär den 23 september i Kalmar

Izudin Bajrovic, Ejla Bavcic Tarakcija, Aldin Omerovic, Zana Marjanovic och Milan Pavlovic

Författare Dusan Kovacevic
Regi och adaptation Sulejman Kupusovic
Scenografi och kostym Mariela Margeta Hasimbegovic

Joakim Johansson
joakim.johansson@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Över 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern medverkar till fler än en miljon scenkonstbesök per år och har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med teatrar i Finland. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.