Norrländsk seger i koreografitävlingen Skapa Dans

I helgen hölls finalen av koreografitävlingen Skapa Dans. Tävlingen har som mål att lyfta fram unga oetablerade koreografer och stödjs av Riksteatern. Olivia Löfvander Stribeck tog hem segern med bidraget REMINISCENCE.

Lördag den 4 november hölls riksfinalen i koreografitävlingen Skapa Dans på Riksteatern i Hallunda. Skapa Dans är en årlig koreografitävling för oetablerade koreografer i åldrarna 15 till 21 år. Under hösten har elva deltävlingar ägt rum runt om i landet där en vinnare från varje region har utsetts. Olivia Löfvander Stribeck, som representerade Västernorrland, utsågs till vinnare med sitt bidrag REMINISCENCE. Koreografin framfördes av Olivia själv tillsammans med Leonora Ekström och Lara Fernández Kassies.

Juryns motivering löd: ”Med en stark och konsekvent berättandeform kastas vi rakt in i stycket. På ett överraskande och originellt sätt håller koreografen oss kvar i sin visuella värld.”

Under finalen utsågs även publikens val som gick till bidraget PROLETÄR, koreograferad av Kristin Sonefors som representerade Östergötland. Juryns hedersomnämnde gick till bidraget THE REAL HEROES, koreograferad av Delina Girma Abera, Tevin Redvall och Jana Perunovic som representerade Jönköpings län.

Skapa Dans är ett samarbete inom SRD, Samarbetsrådet för Regional Dansutveckling. Riksfinalen av Skapa Dans sker i samarbete med Riksteatern. Juryn bedömer koreografernas scennärvaro, originalitet, konstnärliga och koreografiska kvalité samt det sceniska helhetsintrycket. Årets jury bestod av Fredrik ”Benke” Rydman från House of Shapes, Jane Hopper från Cullbergbaletten, Tarika Wahlberg från danskollektivet JUCK och Signe Landin fd danskonsulent i Stockholm.

Joakim Johansson
joakim.johansson@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.