Skådespelarelit i hemligstämplad pjäs om det fria ordet

Vad har Eva Röse, Özz Nûjen, Björn Kjellman, och Stina Ekblad, gemensamt? De kommer i höst ställa sig på en teaterscen utan att ha en aning om vad de ska framföra. Ingen har läst texten, inga repetitioner, ingen regissör. På ett bord ligger ett kuvert med ett manus som är hemligstämplat. Vit kanin Röd kanin är ett vittnesmål om det fria ordet, i höst på Riksteaterturné. Premiär 1 september i Linköping.

Vit kanin Röd kanin är en personlig berättelse med universell igenkänningsfaktor. Manuset är skrivet av iranske dramatikern Nassim Soleimanpour under utreseförbud från Iran, något som genomsyrar verket. För varje ort på turnén, gör en ny skådespelare entré på scen med samma förutsättningar; ingen har läst texten, inga repetitioner, ingen regissör. På ett bord ligger ett kuvert med ett hemligstämplat manus. Här börjar föreställningen, och publiken får uppleva ett teaterexperiment som spelats framgångsrikt på över 15 språk.

– Jag fick frågan att vara med i Vit kanin Röd kanin från Riksteatern vid en tidpunkt i mitt liv då jag verkligen ville utsätta mig för något nytt, spännande och oväntat, säger Eva Röse. Som vuxen är det ju så ovanligt att man får gå på snötäckta fält som ingen gått på tidigare, och jag älskar det. Så jag hoppas på en fullsatt salong och säger bara: bring it on!, säger hon.

– När jag skrev pjäsen saknade jag pass för jag hade vägrat att göra militärtjänsten, säger pjäsens författare Nassim Soleimanpour. Föreställ dig att du är på en öde ö och vill kommunicera. Hur gör man då? Hittar en flaska, stoppar i ett meddelande och kastar flaskan i havet. Pjäsen är en flaskpost. Och pjäsen i sig, är svaret på, varför jag skrev den, fortsätter han.

Medverkande: Eva Röse, Johan Ulveson, Özz Nûjen, Lasse Beischer, Lo Kauppi, Athena Farrokzhad, Johannes Bah Khunke, Filip Tallham, Björn Kjellman, Marika Lagercrantz, Stina Ekblad, Maria Lundqvist.

Turnéplan:
SEPTEMBER
1 Linköping, Sagateatern • Eva Röse
24 Östersund, Storsjöteatern • Johan Ulveson

OKTOBER
5 Stockholm, Södra Teatern • Özz Nûjen
6 Arvika, Filmhuset Palladium • Lasse Beischer
24 Falun, Dalateatern • Lo Kauppi
27 Kalmar, Kalmar Teater • Athena Farrokzhad
28 Växjö, Växjö Teater • Johannes Bah Khunke

NOVEMBER
10 Luleå, Norrbottensteatern • Filip Tallham
16 Karlstad, Arenan • Björn Kjellman
18 Hemlig ort • Marika Lagercrantz
30 Umeå Folkets Hus, Studion • Stina Ekblad

DECEMBER
1 Nordmaling, Oasen • Maria Lundqvist

För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web.