Succéföreställningen Trans[e]ición till Nobelberget

Den hyllade dansföreställningen Trans[e]ición gör en unik klubbföreställning på Nobelberget i Stockholm den 1 december. Gemenskap står i fokus för kvällen då överskottet från biljettintäkterna går oavkortat till UNHCR:s arbete.

Dansföreställningen Trans[e]ición är just nu ute på Riksteaterturné och gör ett extra stopp på Nobelberget för en klubbföreställning. Trans[e]ición blandar traditionell afrokubansk dans med hip hop, popping och house och utforskar gränslandet mellan trans och medvetande. Föreställningen framförs av det svensk-kubanska danskompaniet SOMOS Dance Company och för koreografin står Lisa Janbell. När Trans[e]ición gästar Nobelberget får publiken en unik möjlighet att själva delta och mot slutet dansa in och bli en del av föreställningen. Gränsen mellan dansare och publik suddas ut.

Kvällen öppnas med den kritikerrosade dokumentärfilmen Raving Iran av Susanne Regina Meuers. Efter Trans[e]ición fortsätter kvällen med bland annat NevaDeelay och Henrik Bergqvist. Fler namn tillkommer. Kvällen går i gemenskapens tecken då överskottet från biljettförsäljningen går oavkortat till UNHCR arbete för barn och familjer på flykt.

Musiken i föreställningen är hämtad från dagens house- och elektroniska musikscen med inspiration från electro cumbia, kwaito och kuduro. Den är specialskriven och producerad av producenten NevaDeelay med material av bland annat Axel Boman och Johan Söderberg. Trans[e]ición är kompaniets tredje produktion och hade premiär i Havanna under förra året.

Just nu är Trans[e]ición ute på Riksteaterturné och har hyllats i media. Gotlands Tidningar skrev "Egentligen är 'Trans[e]ición' en enda lång ritual. Det börjar med en vilja att slita sig från något, med händer som verkar ämna tvätta rent både den egna kroppen och meddansarnas. [...] Som om det fanns ett behov snarare av att vara med, än att fly. Det säger något energin i uppsättningen. Och om lockelsen i ett massextatiskt tillstånd."

Föreställningen på Nobelberget är ett samarbete mellan Riksteatern, Nobelberget och Babak Shermond. Föreställningen på Nobelberget blir sista tillfället att se Trans[e]ición i Stockholmsområdet.

Datum: 1 december
Tid: kl. 18-01 (Trans[e]ición börjar kl. 20.30)
Inträde: 150 kr (Överskott från biljettintäkterna går oavkortat till UNHCR)

Idé & koreograf: Lisa Janbell