Trolläventyr om att våga vara sig själv

Det är inte så lätt att försöka bli något man inte är. Och kanske är det inte heller det man ska sträva efter? Möt trollet Klumpekloss som med nyfikenhet, värme och humor får barn och vuxna att förstå att alla är okej precis som de är. Klumpekloss har premiär 13 juli i Nyköping och turnerar sedan vidare med Riksteatern och Folkets hus och Parker.

Hur ska trollet Klumpekloss göra när hon fascineras av människor och vill vara som de? Trots att det kanske inte alls passar Klumpekloss egentligen? Föreställningen Klumpekloss vill visa stora och små att alla är okej precis som de är. Klumpekloss har premiär 13 juli i Nävekvarn, Nyköping och turnerar sedan vidare med Riksteatern och Folkets hus och Parker fram till och med november. Före och efter föreställningen bjuds publiken på en interaktiv mini-utställning där man får tillgång till Klumpekloss värld.

Om Klumpekloss:
I en grotta långt in i skogen bor Klumpekloss med sitt barn och sin vän räven Yvis. Klumpekloss tittar med nyfikenhet på människor och vill vara gärna försöka bli som dem. Efter bästa förmåga försöker hon härma människornas beteende. Bland annat byter hon ut sin egen unge mot ett människobarn, något hon snart ångrar. Föreställningen pågår i ungefär 40 minuter och lämpar sig för barn mellan 4-9 år. Före och efter föreställningen bjuds publiken på en interaktiv mini-utställning där man får tillgång till Klumpekloss värld.

Hanna Z och Bert Gradin står för gestaltning, dockframställning och scenbild. Krister Lindgren regisserar.

För detaljerad turnéplan se Folkets Hus och Parkers webb

För information om alla Riksteaterns och Folkets Hus och Parkers gemensamma produktioner se: www.vipresenterar.se