Unikt nätverk öppnar för ny kompetens på svenska scener

Riksteatern, Svensk Scenkonst, Teaterförbundet för scen och film, och Arbetsförmedlingen Etablering inleder ett samarbete för att ge plats på svenska scener för professionella kulturarbetare från bland annat Syrien, Irak, Iran och Uganda. Genom praktik, mentorskap och workshops ska satsningen öppna fler nätverk inom svensk scenkonst.

– Rekrytering i scenkonstbranschen sker ofta genom egna nätverk eller direkt från de konstnärliga högskolorna. Kulturarbetare som nyss har kommit till Sverige har inte tillgång till dessa nätverk har därför svårt att komma in i branschen, säger Josefin Lindberg, projektledare på Riksteatern och ansvarig för initiativet.

Initiativet, som kallas för Kompetensintegration, vänder sig till professionella kulturarbetare med medborgarskap i ett land utanför EU:s medlemsländer och som är inskrivna hos Arbetsförmedlingen Etablering. Projektets syfte är att synliggöra kompetens och öppna för de nätverk som behövs för rekrytering. Att ta tillvara allas kompetens är avgörande, om svensk scenkonst även fortsatt ska vara relevant och spegla hela Sverige. I fokus står därför ett utbyte av kunskaper mellan deltagarna och de scenkonsthus som de kommer praktisera på.

Samarbetet presenteras bland annat på seminariet ”En jämlik tillgång till scenkonsten” under Svensk Scenkonsts branschdagar 13 maj i Örebro med Josefin Lindberg, projektledare Riksteatern, Ulrika Holmgaard, VD Svensk Scenkonst, Mika Romanus, förbundsdirektör Teaterförbundet för scen och film och en representant från Arbetsförmedlingen Etablering.

Programmet startar i Stockholm under hösten 2016 med elva deltagare och pågår fram till och med december. Ambitionen är att sprida programmet i andra delar av landet. Deltagarna i första omgången kommer från olika bakgrunder inom kulturbranschen och har tidigare arbetat som skådespelare, regissörer, dramatiker, dansare och ljus- och ljudtekniker i sina hemländer. Flera av deltagarna kommer ursprungligen från Syrien, men även från Irak, Iran och Uganda.

Inledningsvis kommer deltagarna samlas på Riksteatern för workshops om den svenska scenkonstbranschen. Efter det påbörjar deltagarna sina praktiker på Dramaten, Cirkus Cirkör, Kungliga Operan, Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm och Riksteatern. Utvalda medlemmar från Teaterförbundet för scen och film kommer att bli mentorer åt deltagarna och fungera som vägledare under projektet.

Kontaktperson (för mer information om programmet):
Projektledare Josefin Lindberg

Josefin.lindberg@riksteatern.se

Presskontakt (för intervjuer):
Pressansvarig Joakim Johansson
Joakim.johansson@riksteatern.se

Om Svensk Scenkonst
Svensk Scenkonst är en branschorganisation för arbetsgivare i scenkonstsektorn. Vi företräder drygt 100 företag och organisationer verksamma inom teater, dans och musik - allt från den stora institutionen till den mindre experimentella scenen. Vårt uppdrag är att ge våra medlemmar optimala förutsättningar att utveckla en scenkonst för alla.

Om Teaterförbundet för scen och film
Teaterförbundet för scen och film är ett fackförbund som är verksamt inom scen- och filmbranschen. Våra medlemmar är yrkesverksamma artister och teknisk- och administrativ personal inom svensk scenkonst, film, radio, tv och bio. Teaterförbundet tecknar kollektivavtal med arbetsgivarna som ger medlemmarna så bra löner och anställningsvillkor som möjligt. Vi bevakar också upphovsrättsliga frågor och arbetar med bransch- och yrkesfrågor, scen- och filmpolitik.