Världspressen på plats när Riksteatern firar Eldfesten

Förra året deltog nästan 40 000 personer när Riksteatern arrangerade Eldfesten, eller Chaharshanbeh Souri, runt om i landet. I år utökas firandet med ytterligare en festort och det gör Sverige till världens största arrangör av den traditionella vårfesten, något som väckt uppmärksamhet i världspressen.  BBC World och Voices of America är några av de internationella medier som kommer vara på plats för att bevaka Eldfesten i Kungsträdgården.

För femte året i rad bjuder Riksteatern tillsammans med ett 50-tal ideella aktörer på en fantastisk eldfest och i år blir firande större än någonsin. Ännu en stad kommer i år att arrangera Eldfesten och detta gör sammantaget Sverige till det land i världen där firandet är störst, vilket inte undgått internationell press: BBC World och Voices of America kommer att direktsända firandet i Kungsträdgården.

Den 18 mars fylls Kungsträdgården i centrala Stockholm, Heden i Göteborg, Folkets Park i Malmö, Önsta gryta i Västerås och Tonhallen i Sundsvall av världsartister, dans, mat och gemenskap under bar himmel. Artister i urval är: Sharam Shabpareh, en av de största pop- och rockikonerna i Iran och Andy är en av de mest kända nu levande armenisk-iranska singer-songwriters. Rana Mansour jämförs med artister som Norah Jones, Sade, och Alicia Keys och melodifestivalaktuella Mahan Moin är en av två konferencierer i Kungsträdgården. Mer information om firandet i de respektive städerna finns här.

Vahideh Dahl från Eldfestkommittén i Stockholm är en av arrangörerna:

– För 30 år sedan hoppade vi över värmeljus för att fira Chaharshanbeh Souri, det känns roligt att fira så stort som vi gör nu, säger Vahideh Dahl. Årets program kommer beröra alla som kommer oavsett ålder eller etnicitet, alla kommer känna sig välkomna. Tillsammans kommer vi få uppleva glädje, musik, dans, eld och fyrverkerier, säger hon.

Om Eldfesten:
Eldfesten eller Chaharshanbeh Souri som den heter på persiska, är en kulturell högtid som har nära anknytning till det iranska, afghanska, kurdiska och tadzjikiska nyåret. Högtiden är en festival med våren, solen, ljuset och det nya året i fokus och har firats i nästan 4000 år. Med Eldfesten och Norouz-firandet fortsätter Riksteatern arbetet för kultur, demokrati och mänskliga rättigheter.

Eldfesten arrangeras i samproduktion med: Riksteatern, Farhang, Eldfestkommittén, Stockholms stad, Göteborgs Eldfestkommitté, Göteborgs stad, Iransk-Svenska förening i Malmö, Malmö Stad, Moriska paviljongen, Riksteatern Västernorrland, Sundsvall stad, Västerås stad, Föreningen Shabhaye Iran, Föreningen Mihan i Västerås.

Läs mer om Eldfesten här.