Robotdalen startar samarbete med kinesiskt företag

Måndagen den 5 december 2016 tecknades ett Letter of intent (LOI) mellan Robotdalen och det kinesiska företaget Zhongrui Funing Robotics. Avsiktsförklaringen gäller ett samarbete för nya svenska tekniklösningar inom välfärdsteknologi.

Genom avsiktsförklaringen får kinesiska investerare möjligheten att investera i Robotdalens svenska startup-företag och deras produkter, och får på så sätt tillgång till svensk, beprövad och utvärderad välfärdsteknik. De svenska företagen erbjuds förutom kapital dessutom en exportkanal till den kinesiska marknaden. Samarbetet möter behovet av fler tekniska lösningar för en åldrande befolkning i Kina som ska tas hand av en krympande andel unga.

På måndagen tecknades således ett LOI, mellan parterna. Liu Qian, vd för Zhongrui Funing Robotics, Dr. Dong Feng, guvernör för Tiexidistriktet i Shenyang, Anders Teljebäck (S), kommunstyrelsens ordförande i Västerås, Eva Lilja, näringslivsdirektör i Västerås Stad tillika föreslagen styrelseordförande för Robotdalen, och Erik Lundqvist, chef för Robotdalen, var samtliga på plats för att skriva under avsiktsförklaringen.

Zhongrui Funing Robotics kommer att öppna ett kontor på Expectrum i Västerås framöver, där Robotdalen har delar av sin verksamhet.

- Vi ser en enorm potential på flera nivåer i detta samarbete. Våra svenska företag får en chans att utvecklas snabbare samtidigt som nya dörrar för en stor kinesisk marknad öppnas, säger Erik Lundqvist, chef för Robotdalen.

För mer information, kontakta:

Erik Lundqvist, chef för Robotdalen, telefon 021-10 70 26, epost erik.lundqvist@robotdalen.se eller
Adam Hagman, affärsutvecklare hälsorobotik, telefon 070-30 55 441, epost adam.hagman@robotdalen.se

Snabbfakta

Erik Lundqvist, chef för Robotdalen