Ledarskapets faktor Z - Tidlösa råd för moderna chefer

Det är inte lätt att vara ledare. Att leda sig själv kan vara utmanande nog och att dessutom leda andra, ovanpå alla övriga chefsuppgifter, kan för många upplevas som övermäktigt. Som en guide för stressade chefer som söker ett mer medvetet ledarskap har Tommy Falonius tagit fram Ledarskapets Faktor Z, en koncis samling tidlösa insikter som sätter fingret på vad som verkligen är viktigt i alla de utmaningar som en ledare möter.

Bokens utgångspunkt är 40 tänkvärda och tidlösa insikter om konsten att vara människa och ledare, alla sprungna ur zen, den filosofiska gren av buddhismen som inspirerat mindfulness och Lean. Placerade i en modern kontext och tolkade av författaren får läsaren råd om och tillfälle att reflektera kring utmaningar som hur du bäst får teamet (och dig själv) att fungera till vad som inspirerar människor.

– Zenmästarnas råd och reflektioner är raka motsatser till dagens överflöd av snabba tips och nya ledarskapstrender som översköljer chefer. De känns befriande fräscha, sanna och opretentiösa, och är giltiga för människor i alla tider. Min förhoppning är att boken ska ge chefer möjlighet att utvecklas och växa i ledarrollen, säger Tommy Falonius.

Boken kan användas som ett sätt att hitta det enkla i det komplexa, själva kärnan i ledarens uppdrag, som en språngbräda för att i stället för att göra mer av allt, göra mindre men rätt.

Citat ur boken:

”Ingenting är viktigare för en ledare än att förstå vad man ska ta med och vad man ska lämna därhän.” (Fushan Fayuan)

”Som ledare är det viktigt att vara generös mot gruppen men återhållsam mot sig själv.” (Wuzu Fayan)

”Om du inte finner sanningen precis där du är, var kan du då förvänta dig att finna den?” (Eihei Dogen)

Tommy Falonius har en bakgrund som vd på konsult- och utbildningsföretag och chefsbefattningar inom IT-sektorn och managementkonsultbolag. Han har mångårig erfarenhet som konsult, mentor, coach och rådgivare och är en uppskattad föreläsare inom akademi och näringsliv. Tommy har tidigare skrivit bland annat Varumärket inifrån och ut som blev utsedd till Årets Marknadsföringsbok 2010.

Boken utkommer den 4 april 2018

vilhelm@gulpr.se eller 0736-907409