Magnus Ståhlbergs delar vinnande strategier från sitt liv som entreprenör

Att både vara pragmatisk och idealist är två centrala framgångsfaktorer för entreprenörer. Det hävdar Magnus Ståhlberg, entreprenör med drygt 20 års erfarenhet av att bygga framgångsrika företag. I sin bok Den pragmatiska idealisten delar han med sig av tankar, erfarenheter och insikter från en varierad och tidvis dramatisk entreprenörsresa.

– Att som entreprenör vara en pragmatisk idealist innebär att ha förmågan att inte låsa sig vid sin idé eller initiala uppfattning. Du måste ständig vara förberedd på det oförutsedda och formas efter den föränderliga marknaden innan det är för sent, säger Magnus Ståhlberg.

Alla entreprenörer ställs i grunden inför samma utmaningar och i boken ger Magnus sin syn på hur man måste tänka och agera för att skapa uthålliga ekonomiska värden för sitt företag.

– Som entreprenör kan det vara lätt att tro att du skapat ett behov för en global marknad och att du är synlig för dina kunder. Men för att förstå behovet av din produkt, måste du se på den med användarens ögon. Du måste agera på marknaden, förstå spelplanen och där synliggöra din närvaro, säger Magnus Ståhlberg.

Den pragmatiske idealisten ger en unik inblick i livet som entreprenör och de utmaningar man kan ställas inför. Med sina insikter och konkreta tips är den värdefull läsning för alla entreprenörer.

“Inte ens entreprenörens inspiration och engagemang kommer ur en outsinlig källa. Även entreprenörer behöver inspireras, och inspirationen kommer ofta från den omgivning entreprenören skapat. Så om entreprenören skapar företaget, vad formar då entreprenören? Bakom varje entreprenör finns en annan entreprenör, ett annat företag, en annan produkt, en annan marknad och en annan story.”

– ur boken

Magnus Ståhlberg har med sina dryga 20 års erfarenhet av entreprenörskap byggt upp flera internationella it- och teknikföretag. Däribland företaget Arcontia, vilket såldes till det japanska företaget LECIP 2013. Sedan 2014 agerar han, med utgångspunkt från Göteborg, som investerare i entreprenörsföretag och konsult till företag i förändring. Bland företagen han har investerat i finns till exempel Bonsai.

Boken utkommer den 10 april 2018

vilhelm@gulpr.se eller 0736-90 74 09