Öronbrosk önskas!

Edvin Jonsson efterlyste öronbrosk – och en snäll dam förbarmade sig. Annonser kan anta många skepnader och ibland innehålla minst sagt diffusa önskemål. I Öronbrosk önskas. Livsöden, brott och humor i annonser genom tiderna har ett brödrapar gått igenom annonser som publicerats de senaste 150 åren. Och förstås frågat vad den då 16-årige pågen Edvin skulle med öronbrosk till!

Under åren har annonsen som kommunikationsform tagit både absurda och komiska uttryck. Bröderna Carl-Johan och Oscar Svensson har gått igenom ett digert annonsmaterial, framförallt publicerat i Dagens Nyheter sedan tidningen grundades 1864. Förutom ett urval av märkliga efterlysningar och bisarra annonser innehåller boken en lysande skildring av samhällets utveckling.

– Detta är en djupdykning i en outforskad del av svenska folkets historia där skratt blandas med allvar, säger bröderna.

Läs om den ökända militärligan som genom tidningsannonser försökte pressa staten att köpa tillbaka stulna vapen, par som vill köpa barn för ett par hundra, efterlysningar om allt från getmjölk till udda djur som sprungit bort samt kortväxta resekamrater. Detta är helt enkelt en bok med lika stor portion humor som klassisk historiebildning.

Författarna bakom boken är Carl-Johan Svensson, doktorand i historiedidaktik och adjunkt i historia och samhällskunskap vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Brodern Oscar är utredare vid Ungdomsstyrelsen i Stockholm, samt en av frontfigurerna bakom det banbrytande punkbandet Knivderby.

Om förlaget:
Roos & Tegnér är bokförlaget som satsar på kvalitativ skönlitteratur med humor och underhållning som nyckelord samt högklassig facklitteratur. Besök gärna vår hemsida.