Rekordstor septemberutbetalning från SAMI i år igen

I dag betalar SAMI ut 57,2 miljoner till 9 958 av sina rättighetshavare, vilket innebär ännu en rekordutbetalning för organisationen. Redan förra året gjorde Sami en av sina största utbetalningar någonsin i september, då på 57,4 miljoner kronor, men för bara tio år sedan betalade organisationen ut nästan lika mycket på ett helt år.

-   För att möta våra medlemmars önskemål och för att anpassa oss till nya EU-direktiv, har vi särskilt satsat på att öka vår effektivitet och servicenivå. Det är verkligen glädjande att vårt arbete ger både tydliga och beständiga resultat och vi är stolta över att så många artister och musiker får betalt för sin musik, säger Stefan Stråle, chef på Samis Medlemsservice.

Utbetalningen består främst av upphovsrättslig ersättning som Sami samlat in i Sverige och nästan 90 procent av mottagarna är svenska artister och musiker. Under 2016 samlade Sami totalt in 200 miljoner kronor, varav 150 miljoner från verksamheter i Sverige och knappt 50 miljoner kom via samarbetsorganisationer i utlandet.

- De svenska ersättningarna har alltid gett årets största utbetalning. Samtidigt är vi mycket framgångsrika när det gäller insamling av ersättningar från andra länder, vilket beror på att Sami är en av de främsta organisationerna när det gäller antal avtal med andra länder i världen, och också förstås på att vi har förmånen att representera en internationellt mycket framgångsrik repertoar, säger Stefan Stråle.

Samis septemberutbetalning omfattar utlandsersättning från:

• Belgien

stefan.strale@sami.se, 073-800 03 94

Annika Hiltunen, Kommunikationschef, Sami
annika.hiltunen@sami.se, 0730-44 94 09

SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) bevakar artisters och musikers rättigheter inom ramen för både svensk och internationell upphovsrättslagstiftning. Ersättning samlas in i samarbete med Ifpi och pengarna kommer från över 42 000 musikanvändare som betalar för att spela musik i sin verksamhet. Sami har över 38 000 anslutna musiker och artister som medverkat på en inspelning, och som får ersättning när deras musik spelats offentligt.

Stefan Stråle, chef på Samis Medlemsservice
De svenska ersättningarna har alltid gett årets största utbetalning. Samtidigt är vi det sällskap i världen som har flest aktiva utlandsavtal, vilket innebär en väldig styrka när det gäller att bevaka våra medlemmars intressen runt om i världen
Stefan Stråle, chef på Samis Medlemsservice