Sveriges klubbesökare har sagt sitt - finalisterna klara

Nomineringsperioden är över och vi har fått fram fyra finalister till det nya priset Årets Klubb på Manifestgalan.

Stort grattis till Kårhuset i Örebro, Bangers ’N’ Mash på Marie Laveau i Stockholm, Kafe De Lux i Växjö samt Heaven Up Here på Landet i Hägersten. Det är nu upp till Sverige att avgöra vilken av dessa fantastiska klubbar som ska vinna priset. Röstningen som sker på www.schysstmusik.se pågår under perioden 9 december till 9 januari 2014. Vinnaren presenteras på Manifestgalan den 7 februari 2014 på Nalen i Stockholm.

Om priset
Det nya priset Årets Klubb delas ut för fösta gången i februari 2014.Vinnaren utses av klubbesökarna själva, som nominerar och röstar via schysstmusik.se.

Kriteriet för att en klubb ska kunna nomineras är att de har licens med SAMI, Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation. Licensen innebär att klubben betalar SAMI för den musik som spelas, och att SAMI sedan ersätter artisterna och musikerna. I dag har SAMI nästan 500 klubbar över hela landet som kunder och fler än 30 000 anslutna artister och musiker.

Elisabet Widlund, kommunikationschef SAMI
Tel: 08-453 34 24, 0730-44 94 09, elisabet.widlund@sami.se

SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) bevakar artisters och musikers rättigheter inom ramen för både svensk och internationell upphovsrättslagstiftning. Ersättning samlas in i samarbete med Ifpi och pengarna kommer från närmare 40 000 licenstagare som betalar för att använda musik i sin verksamhet. SAMI har över 30 000 anslutna musiker och artister som medverkat på en inspelning, och som får ersättning när deras musik spelats offentligt. www.sami.se